Abstract
Målet med denne kvalitative studien er å undersøke i hvilken grad nyutdannede engelsklærere med universitetsutdanning føler seg forberedt til å undervise i skriving i den videregående skole. Undersøkelsen er basert på semistrukturerte intervju med sju lærere som underviser i engelsk på Vg1 på studieforberedende utdanningsprogram eller på Vg1 og Vg2 på yrkesfaglige utdanningsprogram. For sammenligning inneholder studien også intervjuer med to erfarne engelsklærere som har deltatt i et langvarig skriveprosjekt for lærere i den videregående skole. Intervjuene gjorde det mulig å få et inntrykk av hvordan nyutdannede engelsklærere vurderer sin faglige kompetanse og hvilke utfordringer de møter i undervisningen sin. Studien undersøker hvorvidt universitetsutdanningen til de nyutdannede engelsklærerne har forberedt dem til å undervise i skriving på en måte som tilfredsstiller de forholdsvis ambisiøse kravene i læreplanen i engelsk. Intervjuene med de to erfarne lærerne ble utført for å få et innblikk i deres erfaringer med skriveprosjektet, i tillegg til hvordan de vurderer sin faglige kompetanse og hvilke utfordringer de møter i undervisningen sin, da sammenlignet med de nyutdannede. Funnene viser at skriveundervisning er kanskje den aller mest utfordrende delen med å undervise i engelsk. De nyutdannede lærerne synes det er spesielt vanskelig å hjelpe elevene, som de hevder allerede har gode språklige engelskkunnskaper, til å videreutvikle sine ferdigheter og til å kunne bruke formell engelsk og skrive akademiske tekster. Funnene viser også at de nyutdannede lærerne savner fokus i utdanningen på å utvikle kommunikative språkferdigheter, spesielt skriving som en egen ferdighet og på å lære å undervise i skriving. I tillegg, 60 studiepoeng i engelsk, som er et obligatorisk minimum for å undervise i den videregående skole, blir vurdert som utilstrekkelig for å være trygg i en undervisningssituasjon. Funnene viser også at de erfarne lærerne synes at å undervise i skriving kan være utfordrende, og at et langvarig skriveprosjekt ikke nødvendigvis kompenserer for mangler i utdanningen. Funnene indikerer at det er et behov for endringer i engelsklærerutdanningen for å kunne sørge for mer fokus på lærerstudenters språklige utvikling, deres skriveferdigheter, og på hvordan å undervise i skriving. Med andre ord, engelsklærerutdanningen må fokusere mer på å forberede norske lærerstudenter til å kunne undervise i skriving i den videregående skole som tilfredsstiller læreplanens forholdsvis ambisiøse krav. Funnene indikerer også at det i tillegg er behov for etterutdanningskurs for engelsklærere.