Finn tittel
Viser treff 329-348 av 2020
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)Abstract Mathematics teachers’ beliefs are central to mathematics teaching and student learning. Because different aspects of motivation and affect—particularly enjoyment—primarily develop within the classroom context, ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2001)In the context of this study, I seek to inform and transform ideas of science education by exploring knowledge of public understanding of science, together with knowledge of the value of drama in the teaching-learning ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Vår studie undersøker hvordan elever skaper og ytrer meninger i skriftlig drøfting i samfunnsfag. Problemstillingen for oppgaven er derfor: Hvordan uttrykker elever meninger gjennom skriftlig drøfting i samfunnsfag? Formålet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Med implementeringen av LK20 har det blitt innført nye kompetansebaserte læreplaner. Dette innebærer at elevene skal kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre kjente og ukjente sammenhenger og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Drøfting er en sentral ferdighet i samfunnsfaget, både som uttrykksmåte og i tilknytning til vurderingssituasjoner, likevel er det en allmenn oppfattelse av at drøfting er forvirrende og utydelig. Formålet med denne studien ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Denne samfunnsfagdidaktiske-masteroppgaven er tilknyttet forsknings- og utviklingsprosjektet Mi Lenga, som utforsker flerspråklighet i skolefag. Vi har ønsket å få innsikt i hvordan flerspråklige elever arbeider med begreper ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Denne samfunnsfagdidaktiske-masteroppgaven er tilknyttet forsknings- og utviklingsprosjektet Mi Lenga, som utforsker flerspråklighet i skolefag. Vi har ønsket å få innsikt i hvordan flerspråklige elever arbeider med ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Egen erfaring fra undervisning av voksne innvandrere ga meg interesse for dette området til masteroppgaven. Samfunnskunnskap for voksne innvandrere er et viktig område av integreringspolitikken, og jeg var interessert i å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Økologisk medborgarskap har vorte føreslegen som eit omgrep for å definere kven som utgjer fellesskapet som skal møta utfordringane knytt til klima- og naturkrisa. Skulen har ei viktig rolle i å gje omgrepet innhald, fordi ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I studien har jeg forsøkt å belyse hvilke skriveroller elevene blir tildelt av skriveoppgavene i utvalgte kapitler i læreverkene Nye kontekst og Fabel. Elever må kunne utforme tekster som er tilpasset sosiale situasjoner, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)The duration of on-campus academic engagements is an uncertain and highly debated indicator of study input. Researchers adopt this indicator with the expectation that student teachers must invest an amount of time and ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hva det innebærer for elever å delta i et prosjekt om Peer Gynt som var ment å legge til rette for varig læring, og hva de anerkjenner som verdifullt og relevant utbytte drøye ...
-
Dybdelæring i matematikk. En empirisk studie om dybdelæring i matematikk knyttet til Fagfornyelsen. (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring har fått en sentral plass. I tidligere forskningslitteratur om begrepet dybdelæring finnes det lite fagspesifikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Utforskende undervisning og dybdelæring er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og den nye læreplanen. Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere legger til rette for dybdelæring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke utfordrende elementer en vanlig lærebok i norskfaget inneholder for minoritetsspråklige elever. Dette er en elevgruppe som stadig er økende, og det er derfor viktig ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...