Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1323-1342 of 2020
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)This article comprises a scoping review of partnerships as third spaces for professional practice (2010–2019). The purpose of this review is to provide a comprehensive overview of relevant research regarding the emergence ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne masterstudien har til formål å gi økt innsikt i hvordan partnerskap mellom skolesektoren og universitet- og høyskolesektoren (UH) operasjonaliseres. Vår studie bygger på tidligere teori og forskning på partnerskap ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne masterstudien har til formål å gi økt innsikt i hvordan partnerskap mellom skolesektoren og universitet- og høyskolesektoren (UH) operasjonaliseres. Vår studie bygger på tidligere teori og forskning på partnerskap ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This paper focuses on patterns of instructional practices in mathematics classrooms in two Nordic contexts, Finland and Norway. While sharing some key features in terms of ways of organizing schooling and education, these ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Pädagogisches und fachdidaktisches Wissen gelten als zentrale kognitive Elemente professioneller Kompetenz von Lehrkräften. Der Erwerb entsprechenden Wissens soll daher möglichst schon im Lehramtsstudium erfolgen. Wie ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Regjeringen har varslet en ny leselyststrategi som skal være klar på nyåret 2024. Bakgrunnen er at studier viser at unge leser mindre enn tidligere. Blant annet finner storskalaundersøkelsene PISA 2018 og PIRLS 2021 at ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I denne oppgaven retter vi fokus på det kommunale skoleeiernivået og forsøker å ramme inn feltet mellom skoleeier og skoleledere i en kommune. Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap omkring hvordan skoleeier kan bidra ...
-
På hvilken måte bidrar praktiseringen av medbestemmelsesavtalen til samarbeid og utvikling på skolen? : dialogen mellom rektor og tillitsvalgteRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2010)For å finne svar på dette valgte jeg en kvalitativ tilnærming med utgangspunkt i dialog. Det å få til gode løsninger i arbeidet med å skape et godt arbeidsmiljø, trygge arbeidsplasser og skoleutvikling finnes ofte i dialoger. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie hvor det undersøkes hvordan skoleeier kan legge til rette for skoleutvikling gjennom møter for og med skoleledere. Datainnsamlingen er basert på semistrukturerte intervjuer ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)I Norge har nå over seks av ti elever i grunnskolen en egen digital enhet, og i videregående skole har elevene hatt det i over ti år. Denne artikkelen viser at verken forskningen på en-til-en-klasserommet eller ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Oppgaven tar for seg fenomenet skolevandring. Skolevandring er et ledelses-, utviklings- og læringsverktøy der observasjon og veiledning av lærere inngår som sentrale elementer. I skolevandring er det skoleledere som har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Dette er en masteroppgave om ledelsesstrategier. Vi følger et utviklingsarbeid over 2 år ved en skole. Ledelsesstrategiene drøftes opp mot teori av Andy Hargreaves (1996) og Peter. M. Senge (2004)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Artikkelen er en studie av hvordan elever i videregående skole reviderer tekst etter å ha fått skriftlige tilbakemeldinger fra norsklæreren. Å kunne revidere tekst er en viktig del av en godt utviklet skrivekompetanse, men ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I denne oppgaven stiller jeg spørsmål om hvordan rektor gjennom pedagogisk ledelse kan bidra til å utvikle skolen som organisasjon. Fokuset er på lokalt utviklingsarbeid, nærmere bestemt implementeringen av lesekartleggi ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)1. Problemstilling: Hvordan kommer pedagogisk ledelse til uttrykk i en skole som iverksetter aksjonslæring- på organisasjonsnivå, ledernivå, teamnivå og elevnivå? Teoribakgrunn: • Pedagogisk ledelse i et relasjonelt ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Denne oppgaven er et kvalitativt casestudie som ser på om man som leder kan drive et pedagogisk utviklingsarbeid ut fra en demokratisk tankegang. For å svare på problemstillingen har vi intervjuet to skoleledere og tre ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2016)Denne oppgaven er et kvalitativt casestudie som ser på om man som leder kan drive et pedagogisk utviklingsarbeid ut fra en demokratisk tankegang. For å svare på problemstillingen har vi intervjuet to skoleledere og tre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Det har vært tradisjon for å hevde at Aasens begrunnelse for landsmålet var tredelt. Allikevel er det den nasjonale og sosiale begrunnelsen som stadig blir trukket fram i diskusjonen om Aasens motivasjon for språkarbeidet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I dette masterprosjektet belyser jeg hvilke verdier og avgjørelser som ligger til grunn for livsmestringsundervisningen til et utvalg samfunnskunnskapslærere på videregående skole gjennom fire semi-strukturerte intervjuer. ...