Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1-20 of 1387
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for oppgaven er 22. juli i samfunnsfagundervisningen i videregående skole, hvor læreres bruk av 22. juli, og hvordan de begrunner denne bruken blir undersøkt. Behandling av 11. september i samfunnsfagundervisningen i ...
-
A Comparative Study of Variations in Arithmetic Fluency between Norwegian and Finnish Third Graders (Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2018)The study aimed to investigate variations in addition and subtraction fluency by observing grade three students in Norway (n = 253, Mage = 8.38 y.) and Finland (n = 209, Mage = 9.35 y.) while controlling for their age and ...
-
A latent profile analysis of adult students' online self-regulation in blended learning environments (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Self-regulated learning (SRL) is crucial for academic success; therefore support, to enhance and maintain SRL skills is important. In blended adult education, the heterogeneity of adults creates diversity in SRL abilities, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / SubmittedVersion, 2018)The purpose of this study was to validate a new inventory designed to measure epistemic beliefs concerning the justification of knowledge claims encountered on the Internet. Confirmatory factor analysis of the scores of ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2005)Summary of chapter 1<br> The thesis was introduced in this chapter by presenting the fundamental rationale for why analysis of items, either one-by-one, or by the study of profiles across a few items, is worthwhile. This ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2005)The present quantitative, descriptive and exploratory study investigates whether, and to what extent, Norwegian upper secondary EFL instruction prepares for the reading of English texts and textbooks in higher education. ...
-
(Series / Serietittel, 2000)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Acta Didactica Norge ble etablert som fritt tilgjengelig tidsskrift for fagdidaktikk og lærerutdanning på nivå 1 i 2007 etter initiativ fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Det var ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Across the world, teachers’ classroom assessment tasks and responsibilities are becoming more diverse due to increased migration. In this review, we address how migrant students are affected by assessment, both summative ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Samfunnsfaget skal gi elever erfaring og stimulere et aktivt medborgerskap og demokratisk deltagelse. Hva som ligger i begrepet ”aktivt medborgerskap” er ikke eksplisitt og er derfor vanskelig å få grep om. Oppgaven utforsker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
Aktører, algoritmer og ansvarliggjøring Et sosio-materielt perspektiv på ledelse av skoleutvikling. (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Tema for studien har vært å forske på hvordan digitale verktøy preger skoleledernes profesjonelle yrkesutøvelse. Utgangspunktet har vært en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet seks skoleledere fra to kommuner; to ...
-
Aktører, algoritmer og ansvarliggjøring. Et sosio-materielt perspektiv på ledelse av skoleutvikling. (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2017)Tema for studien har vært å forske på hvordan digitale verktøy preger skoleledernes profesjonelle yrkesutøvelse. Utgangspunktet har vært en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet seks skoleledere fra to kommuner; to ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2004)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i resultatene fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study fra 2011 og sammenligner læreverk fra to land i emneområdet algebra. ...
-
Algebrakunnskaper hos norske elever : en sekundæranalyse av norske elevers skåre på utvalgte TIMSS-oppgaverRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2008)Denne mastergradsoppgaven i realfagdidaktikk tar for seg norske 8. klassingers algebrakunnskaper i 2003. Syv algebraoppgaver fra undersøkelsen, TIMSS 2003, er lagt til grunn for analysen. TIMSS er en stor internasjonale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I forbindelse med innføringen av læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) har matematikkeksamen blitt todelt med én del der ingen andre hjelpemidler enn skrivesaker er tillatt og én del der alle hjelpemidler bortsett fra kommunikasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/problemstilling Hva er den norske folkehøgskolens dannelsesideal i 2008? Hvordan kommer allmenndannelse til uttrykk og blir reflektert i skolenes formål og verdigrunnlag? Bakgrunn Oppgaven har til hensikt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Lexel -Legal standards and Professionals judgement in educational leaderships, er en forskergruppe som vil undersøke rektorers profesjonelle skjønn i forhold til §5-1 og §9a-3 i opplæringsloven. Jeg er en av mastergradsstudentene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Det overordnede temaet for avhandlingen er lesekompetanse i norskfaget på videregående trinn. Mer spesifikt blir lesekompetansen blant minoritetsspråklige elever på Vg1 undersøkt. Økt forskningsfokus på området har ført ...