Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 2011-2020 of 2020
-
“You get what you need”- Students’ attitudes towards using Wikipedia when doing school assignments (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2015)In traditional classrooms, a textbook was often the only source of knowledge available; in stark contrast, today's classrooms have an infinite number of knowledge sources available through the Internet. Nevertheless, a ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)The research question addressed in this paper is: How do the activities of writing mediate knowledge of writing, disciplinary knowledge, and professional knowledge as intertwined sites of learning? To conceptualise the ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)I prosjektet stiller jeg spørsmål om yrkesetikk er et forsømt område i ledelse av yrkesfaglig videregående skole og vurderer om det er samsvar mellom sentrale styringsdokumenter for skolen, viktige trekk ved arbeidslivet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven fokuserer på yrkesretting og relevans i matematikk 1P-Y. Formålet med studien er å undersøke samsvaret mellom opplevelsen av relevante eksamensoppgaver for elever, faglærere og programfaglærere. Og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker opplevelser av og erfaringer med yrkesretting og relevans i norskfaget, sett fra norsklærere og yrkesfagelevers perspektiv. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvilket syn har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Ytringsfriheten er en avgjørende forutsetning for et åpent og demokratisk samfunn. Debatter om ytringsfrihetens kår, grenser og utfordringer pågår imidlertid i hele verden, også her hjemme. Kvantitative studier og media ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Hovedmålet med denne oppgaven har vært å få innsikt i hvilken plass tematikken ytringsfrihet har i samfunnsfagundervisningen i videregående skole sett fra et lærerperspektiv. Problemstillingen har vært: Hva forteller et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Innen utdanningsforskning har sammenlignende studier av elevers skjerm- og papirlesing ingen lang tradisjon, og det er fortsatt en bred fagdebatt om hva forskjellene består i (Frønes og Narvhus, 2011:11). I et lesedidaktisk ...