Search
Now showing items 1-100 of 1998
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)
This article-based PhD study adopts a post-digital perspective, implying that we have progressed beyond the stage of integrating technology and now reside in a digitally infused society. Digital tools have become commonplace ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)
Meta-analyses and international large-scale assessments (ILSA) are key sources for informing educational policy, research, and practice. While many critical research questions could be addressed by drawing evidence from ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)
This article presents a state-of-the-art review of the literature published between 2010 and 2022 on the necessary preconditions for and features of quality learning and mentoring in schools in university-based initial ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2023)
English is now the most widely spoken business language. It is also the corporate language in a large number of Multinational Corporations (MNCs) across the world, Norway included. Consequently, it is important to prepare ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg av samfunnsfaglærere sine bærekraftdidaktiske refleksjoner, samt å studere hvordan deres egne holdninger innenfor bærekraftsproblematikken og deres utdanningsfilosofiske ...
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This open access book is the first account of the whole diversity of teacher education in the Nordic region: Norway, Sweden, Finland, Denmark, Iceland, Greenland, the Faroe Islands, the Åland Islands and Sápmi (where the ...
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2023)
Denne avhandlingen retter søkelyset mot veiledning med nyutdannede lærere. Studiens overordnede mål er å bidra til å utvikle empirisk basert kunnskap om kvalifiserte veilederes arbeid med å veilede nyutdannede lærere om ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2023)
Comparative education scholars are often sceptical of teaching effectiveness research that compares ‘teaching quality’ using systematic classroom observation systems across nations. This article investigates how three ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion, 2023)
One of the primary goals of educational research is to identify effective and equitable school practices that aim to promote desired educational outcomes for all students, regardless of their background. This pursuit raises ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Current language education policies in Europe place a strong emphasis on skills and the ability to use language to interact with others. The Companion volume to the Common European Framework of Reference for Languages even ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Denne oppgaven handler om organisasjonsutvikling og utviklingsarbeid ved tre videregående skoler i Oslo, to år inn i arbeidet med innføringen av fagfornyelsen. De tre skolene som er valgt ut har mange likhetstrekk: ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dette prosjektet er en kvalitativ studie, som har til hensikt å belyse kunnskapssynet i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, LK20. Studien retter søkelyset på hvordan representanter innen UH-sektoren og ledere i skolen ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk tar for seg samfunnsfagslæreres metoder for å undervise elever om valg og politikk. Vi har sett på hvordan undervisningen fortoner seg i de år det foregår et stortingsvalg eller ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
The learning environment of students is a fundamental part of school life, both socially and academically. The ambition to create a school serving the best interests of all children is explored by analysing key concepts ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Hensikten med denne studien er å undersøke fem læreres holdninger til kreativ skriving i den studieforberedende, videregående opplæringen. Teori og tidligere forskning på kreativitet, kreative individer, skriveopplæring ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Både utforskning og matematiske representasjoner er sentrale elementer som skal inngå i matematikkopplæringen. Målet med denne studien er å få økt innsikt i hvilke erfaringer elever gjør seg ved å aktivt bruke matematiske ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Regjeringen har varslet en ny leselyststrategi som skal være klar på nyåret 2024. Bakgrunnen er at studier viser at unge leser mindre enn tidligere. Blant annet finner storskalaundersøkelsene PISA 2018 og PIRLS 2021 at ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
The closing of schools worldwide in March 2020 due to the COVID-19 pandemic resulted in a rapid and unexpected shift from predominantly in-person teaching to online teaching practices. As teacher educators in the field of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The distinction between individual and collective rights has received considerable attention in some fields. In education studies, however, while collective rights are referred to and discussed in some quarters, relatively ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven er en dokumentanalyse av forslaget til ny opplæringslov, NOU 2019: 23 Ny opplæringslov, og som trer i kraft høsten 2024. Studien tar for seg en konkret lovbestemmelse, og ser på hvilke endringer som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Fagfornyelsens norsklæreplan har flere nye grep, og elever skal blant annet sette verkers språk og litterær stil i perspektiv gjennom å sammenligne og kontrastere verk fra ulike perioder. Temabasert litteratur ...
(Research report / Forskningsrapport, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Undervisning av kontroversielle spørsmål er et viktig verktøy i å fremme demokratisk danning og samhandling hos elevene. Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere forstår ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This paper targets patterns of expressed emotional directions towards mathematics. By using TIMSS data and recoding two of the instruments, we compared responses from the same student cohort in Grade 4 (11 years old) and ...
Hva legger lærere i begrepet utforskende arbeid, og hvordan arbeider de med det i matematikkundervisningen? Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien presenterer et matematikkdidaktisk forskningsarbeid om utforskende arbeid i undervisningen, med vekt på lærerens praksis. Etter fagfornyelsen i 2020 ble utforskende arbeid sentralt og en viktig del av ...
Hva legger lærere i begrepet utforskende arbeid, og hvordan arbeider de med det i matematikkundervisningen? Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien presenterer et matematikkdidaktisk forskningsarbeid om utforskende arbeid i undervisningen, med vekt på lærerens praksis. Etter fagfornyelsen i 2020 ble utforskende arbeid sentralt og en viktig del av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Language use in the L2 English classroom has been the subject of ongoing debate and previous research has found considerable variation in L1 use in L2 English classrooms. The present study is a part of the LISE (Linking ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan de nye læreverkene i religion og etikk-faget har fremstilt kjønn og kjønnsroller i islam. Det er en overrepresentasjon av islam og muslimer i norske medier, og i tillegg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Norskundervisningen har et særskilt ansvar for skriveopplæring, og skriveopplæring kan foregå på mange måter. I denne studien har jeg forsket på sosiokulturell læring og hvilke syn på skriving som er til stede i dagens ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
The purpose of this study is to contribute to knowledge about school leaders’ and mentors’ perceptions, experiences, and legitimizations of national policy expectations about the organizing of mentoring of newly qualified ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
In this article we aim to understand how everyday family practices and practices of intimacy are connected in the formation of emotional ties in young people’s family relationships, by examining their relationship with ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Scholars debate whether foregrounding core practices in teacher education will enable candidates not only to enact but also to adapt these practices to specific classroom contexts. This study investigated six candidates’ ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Frequent engagement in English extramural activities (i.e., activities that take place outside the classroom) has been found to have a positive impact on EFL learners’ vocabulary knowledge and reading comprehension. In the ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This paper examines how superintendents and school principals enact national policy reform expectations and what characterises their local organisational arrangements. Furthermore, the paper investigates how superintendents ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Skolen virker identitetsdannende med hensyn til både det faglige og sosiale og forstås i forlengelsen som å ha et demokratisk ansvar knyttet til elevenes identitetsdannelse. Ansvaret for mangfoldet av elever er aktualisert ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Swedish students’ oral proficiency in English as a foreign/second language (L2) is tested annually in a part of the English national test entitled Speaking (test construct: oral production and interaction), which students’ ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This study reports on a longitudinal video-based literacy coaching professional development intervention involving 38 teachers at nine Norwegian schools, targeting the use of three scaffolding practices that teachers ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Being a professional teacher involves developing professional agency. Among the important standards of professional agency is the ability to justify classroom practices in light of conceptual knowledge and transformative ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This article examines how teachers and students connect disciplinary knowledge to contexts outside the classroom in naturally occurring teaching in 80 Nordic lower secondary social studies lessons using a standardized ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Lehrpersonen sind häufig von psychischen oder psychosomatischen Krankheiten betroffen, die sich durch unspezifische körperliche Symptome wie Erschöpfung und Kopfschmerzen manifestieren. Erste Hinweise auf diese Problematik ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Research report / Forskningsrapport, 2023)
PISA (Programme for International Student Assessment) er en internasjonal, komparativ undersøkelse av 15-åringers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Hensikten med PISA-undersøkelsen er å vurdere hvor godt elever ...
(Research report / Forskningsrapport, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne masteroppgaven har jeg sett på undervisning om 22. juli-terroren i samfunnsfag. Den overordnede problemstillingen i studien er: «Hvordan erfarer og planlegger et utvalg lærere på ungdomskolen å undervise om 22. ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Dialogen er med på å utvikle et menneske. Det er i møte med andres tanker, ideer, holdninger og verdensanskuelser at man finner ut hvem man selv er. Den filosofiske samtalen kan være en slik arena hvor tanker møtes, formes ...
Arbeid med undervisning om rasisme i samfunnskunnskap Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne oppgaven tar for seg hvordan et antall samfunnskunnskapslærere på videregående skole arbeider med undervisning om rasisme. Skolen er pålagt et særskilt mandat i oppgaven om å forebygge rasisme. Dette uttrykkes både ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Kritisk tenkning ble satt på skolens dagsorden i 2020. I den nye læreplanen, LK20, er kritisk tenkning et viktig element. Det er en egen verdi i opplæringens verdigrunnlag og det er også ansett som en viktig kompetanse som ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Formålet med studien er å undersøke læreres oppfatning av matematikk og matematikkundervisning, og hvordan de tilrettelegger for vurdering av elever som er i ferd med å lære seg norsk. Vi drøfter hvordan læreres tilpasninger ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Formålet med studien er å undersøke læreres oppfatning av matematikk og matematikkundervisning, og hvordan de tilrettelegger for vurdering av elever som er i ferd med å lære seg norsk. Vi drøfter hvordan læreres tilpasninger ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masterstudien undersøker hvordan sensorer operasjonaliserer vurderingskriteriene de får under en muntlig eksamen i engelsk. Tidligere forskning har vist at det det er variasjon i hvilke vurderingskriterier sensor ...
Den matematiske samtalen i klasserommet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker mulighetene og utfordringene ved bruk av tegneserier i litteraturundervisningen, og utforsker hvordan ungdomsskoleelever leser og tolker tegneserier. For å besvare problemstillingen ble ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
"Bøker er ikke en sterk del av meg" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This edited book challenges the limits of current educational philosophical discourse and argues for a restored normativisation of education through a powerful notion of justice. Moving beyond conventional paradigms of how ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteravhandlingen tar for seg litteraturundervisningen i norskfaget. Mer spesifikt undersøker den vg3-elevers legitimering av denne undervisningen. Skjønnlitteraturens plass og legitimitet er et spørsmål som har ...
"Det er en sjanse jeg liker å gripe" Tilrettelegging og literacy - hvordan bygge bro mellom elevers tekstpraksiser på yrkesfag Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag Det finnes lite forskning innen norskdidaktikk på yrkesfag i dag, dette til tross for at elevene utgjør en betydelig andel av elevene i den videregående skolen. Det er også kjent at yrkesfag har hatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne studien undersøkes matematikklæreres oppfatninger av utforskende undervisning, samt hvordan lærerne erfarer utforsking i matematikk i videregående skole etter LK20. Problemstillingen er: «Hva oppfatter fire lærere ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Young people today are surrounded by English. Extramural English, referring to the English used outside the English classroom, provides infinite opportunities to consume, produce and interact with English for all kinds of ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Tradisjonelt har lærere med minoritetsbakgrunn inntatt roller som morsmålslærere og tospråklige faglærere. Det har skjedd en utvikling de siste årene, hvor de har inntatt roller som faglærere i skolen, for eksempel som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne masteroppgaven innenfor naturfagdidaktikk er tilknyttet forsknings- og utviklingsprogrammet Mi Lenga, som utforsker flerspråklighet i ulike skolefag. Denne oppgaven handler om hvordan to flerspråklige elever opplever ...
Norskfagets rolle i et tverrfaglig prosjekt Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
LK20 fremmer tverrfaglighet som et overordnet mål i undervisningen, og dette kan bidra til både muligheter og begrensninger (Lauritzen, Antonsen & Nesby, 2021; Øgreid & Hertzberg, 2009, Lauritzen, 2023; Fiskerstrand, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i at skolen og spesielt samfunnsfagene har en viktig rolle når det gjelder hvordan undervisning om kontroversielle og sensitive tema kan brukes til demokratisk utdanning, og at ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Synet på flerspråklighet som en verdifull ressurs har økt i betydning innenfor engelskfaget etter innføringen av den nye nasjonale læreplanen i Norge. Med økende globalisering og migrasjon har klasserom blitt mer språklig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Holdningsundervisning skjer implisitt i alle fag, gjennom undervisning, arbeidsmetoder, og hvordan lærere og elever behandler hverandre. Hvordan lærere forholder seg til egne holdninger kan være betydningsfullt, da lærere ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
Mange evalueringer har vist, at lærerstuderende bruger beskeden tid på at studere. I denne undersøgelse undersøger vi indflydelsen fra udvalgte faktorer, som er relateret til lærerstuderendes studieintensitet, baseret på ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få kunnskap om lesing av skjønnlitterære tekster i språklig og kulturelt mangfoldige klasserom. Problemstillingen min er som følger: Hvordan reflekterer et utvalg elever med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Hensikten med denne oppgaven har vært å finne ut av hvordan programmering i naturfagundervisningen kan foregå og hvilke nye utfordringer som skapes i møte med disse fagfeltene. Jeg har filmet to VG1-klasser gjennomføre et ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
The 2020 curriculum reform introduced inquiry-based approaches to all school subjects in Norway. According to the new core curriculum, such practices could be implemented in various ways and should aid in preparing students ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner utforskende undervisning i samfunnsfag. Å arbeide utforskende forutsetter og åpner opp for at elevene skal være aktive i prosessen med å innhente og konstruere ny kunnskap. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) bringer utforsking til norskfaget. Formålet med LK20 går utover det å jobbe mer selvstendig. Det skal gi elever verktøy for å håndtere livet etter skolen, i en fremtid vi ikke ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke elevers holdninger til matematikkfaget på Vg2 og Vg3, og se om det er noen sammenhenger mellom holdningene i Vg2 og Vg3. Her ble det samlet data fra tre ulike norske skoler i Oslo ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Med implementeringen av LK20 har det blitt innført nye kompetansebaserte læreplaner. Dette innebærer at elevene skal kunne tilegne seg og anvende kunnskaper og ferdigheter til å mestre kjente og ukjente sammenhenger og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien har vært å undersøke tekstutvalget på nynorsk ved studieforberedende utdanningsprogram i videregående skole gjennom å fokusere på tekstsamlinger som inngår i lærebøker laget til Læreplanen for ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
The digitisation of education has heightened the importance of examining which competences are needed among teachers and student teachers. In the past decade, the opportunities and challenges related to using digital ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Økologisk medborgarskap har vorte føreslegen som eit omgrep for å definere kven som utgjer fellesskapet som skal møta utfordringane knytt til klima- og naturkrisa. Skulen har ei viktig rolle i å gje omgrepet innhald, fordi ...
Comparing English reading literacy across borders: A comparative study in Norway, England, and France Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Lesing er en grunnleggende ferdighet for å utdanne aktive og velfungerende medlemmer av samfunnet lokalt, nasjonalt og globalt. Ettersom det engelske språkets hegemoni innen global kommunikasjon og skriftlig informasjon ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Med Fagfornyelsen ble Bærekraftig utvikling og Demokrati og medborgerskap innført som tverrfaglige temaer i læreplanen for geofag. De tverrfaglige temaene har til hensikt å sette kompetansemålene i en større sammenheng. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne studien søker etter å få bedre innsikt i lærernes forståelse av mangfold og egen praksis knyttet til undervisning om mangfold. Studien tar for seg temaet mangfold innenfor en kristen kontekst hvor det foreligger lite ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Sammendrag I denne undersøkelsen forsøker jeg å finne ut av hvilken plass narrativ spillefilm har i norskundervisningen på videregående trinn. Målet er å finne ut hvordan film brukes i undervisningen, og begrunnelsene ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
I et samfunn med stigende antall språklige minoriteter, har behovet for god og meningsfull opplæring til innvandrere økt. Voksne innvandrere utgjør en gruppe minoriteter der språk og kultur skiller seg fra det som dominerer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
In a world where speaking multiple languages is the norm and where multitudes of cultures and ethnicities flourish, the society has gotten to a level where its normal to speak a language while living in another country. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne oppgaven undersøker hva elever tenker om at religion og etikk-læreren er åpen om sitt eget livssyn i undervisningen. Absolutt alle lærere som underviser i religions- og livssynsfag har en personlig livssynsbakgrunn ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
22.juli 2011 er en dag som mange i Norge husker og er berørt av, og som fører med seg mange ulike holdninger og meninger som kan oppleves som kontroversielle, sårbare og/eller sensitive i samfunnet. For få år siden ble det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagslærere reflekterer omkring egen 22. juli-undervisning og et utvalg lærebokteksters fremstilling av terroren. Derfor baserer denne studien seg på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Formålet med denne oppgaven har vært å bidra med kunnskap om samfunnsfagundervisning om kjønn og seksualitet fra lærerens perspektiv. For å bidra til dette har jeg i denne studien undersøkt følgende problemstillingen: «Hva ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Seksualitet og kjønn kan forstås som polariserte og politiserte temaer. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere tematiserer og reflekterer over seksualitet og kjønn i undervisningen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Ferdighetstrening blir i lys av LK20 løftet frem som en viktig del av kompetansen elevene skal utvikle gjennom opplæringen. Gjennom kvalitative dybdeintervjuer av et utvalg samfunnsfagslærere ved en ungdomsskole på Østlandet ...
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
The aim of this article is to discuss what kinds of higher order thinking are encouraged in social science lessons in lower secondary school. The study used a research design employed by Klette et al. (2017) with video-taped ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2023)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke elevers holdninger til matematikkfaget på Vg2 og Vg3, og se om det er noen sammenhenger mellom holdningene i Vg2 og Vg3. Her ble det samlet data fra tre ulike norske skoler i Oslo ...
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
This chapter examines how sustainable transformation of digital practices in higher education can be conceptualised and enacted. The COVID pandemic sparked what is often referred to as the largest digitalisation experiment ...