Abstract
Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring har fått en sentral plass. I tidligere forskningslitteratur om begrepet dybdelæring finnes det lite fagspesifikke forklaringer på hva begrepet betyr i matematikk. Ønsket med denne masteroppgaven er derfor å undersøke hvordan matematikklærere oppfatter og forholder seg til begrepet dybdelæring. Masteroppgaven belyser problemstillingen: Hvordan forholder matematikklærere seg til begrepet dybdelæring? Problemstillingen vil bli besvart gjennom analyse av observasjons- og intervjudata. Studiens utvalg er to matematikklærere som begge underviser på ungdomstrinnet. Det ble observert fire undervisningsøkter hos hver av de to lærerne, samt gjennomført ett intervju med hver av dem. Kriterier for utvalg av lærere var ikke annet enn at de underviste matematikk på ungdomstrinnet. Datainnsamlingen foregikk senhøsten 2019, altså i underkant av et år før den nye læreplanen etter Fagfornyelsen trer i kraft. Resultatene viser at det er stor forskjell i hvordan de to lærerne underviser, noe som kommer frem i observasjonsdata. I intervjuene beskriver de to lærerne begrepet dybdelæring likt, men de har ulike tanker om hva dybdelæring er i egen undervisning. Med andre ord operasjonaliserer lærerne dybdelæring ulikt. Begge lærerne gjennomførte en prøve i perioden jeg observerte, og resultatene viser at det var store forskjeller i hvordan lærerne forberedte elevene på denne prøven. I intervjuene kommer det frem at lærerne har ulike tanker om forberedelse til prøve, og dette spiller inn på hvor mye tid de mener man kan bruke på dybdelæring. Resultater fra intervjuene viser også at lærerne ser på mengde elever, tidspress og antall kompetansemål i dagens læreplan som en utfordring i relasjon til dybdelæring. Studien har to hovedfunn. Første hovedfunn bekrefter at hva slags matematikkundervisning man får, i stor grad bestemmes av hvilken lærer man har, uavhengig av læreplaner. Det andre og kanskje mest interessante hovedfunnet er at lærerne definerer begrepet dybdelæring likt, men operasjonaliserer dybdelæring ulikt i undervisningen. Dette er spennende i forbindelse med overgangen til den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring som nevnt er beskrevet som et sentralt begrep. Funnet viser at viktige begreper som kun blir teoretisk beskrevet i en læreplan, har begrensninger for innvirkning på lærernes praksis. Dette fører til at lærere operasjonaliserer viktige begreper formulert i læreplanen forskjellig.