Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 349-368 of 2018
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The rapid technological advancements and the digitalization in almost all areas of our lives, including education, have turned the attention of researchers to the factors that explain a person's technology acceptance. This ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven undersøker muntlige tilbakemeldingspraksiser i engelsk på ungdomstrinnet, ved å analysere videoopptak av engelsktimer for å identifisere hva som karakteriserer effektiv tilbakemelding. Videodataene er ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Repeated reading has been successfully used to enhance reading fluency in L1, but little is known about how (and to what extent) this strategy impacts reading in foreign language classrooms. Our paper reports the results ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)The main objective of this study was to examine whether a Rater Identity Development (RID) program would increase interrater reliability and improve calibration of scores against benchmarks in the assessment of second/foreign ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Vocabulary experts recommend first language (L1) translation equivalents for establishing form–meaning mappings for new second language (L2) words, especially for lower proficiency learners. Empirical evidence to date ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien undersøker kva utvalte lærarar vektlegg i seksualitetsundervisninga i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Målet er å gje innsikt i lærararane si oppleving og tankar rundt; 1) kva for tema som blir undervist, 2) ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Especially in the case of longitudinal evaluations, mixed-methodological approaches appear to be useful, since the studies are basically suitable for evaluating evaluation objects of a high degree of complexity, such as, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Lehrpersonen sind häufig von psychischen oder psychosomatischen Krankheiten betroffen, die sich durch unspezifische körperliche Symptome wie Erschöpfung und Kopfschmerzen manifestieren. Erste Hinweise auf diese Problematik ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Tema for denne undersøkelsen er elevers engasjement til deltakelse i demokratiske prosesser på skole. Hensikten med studien, er å undersøke hvilken betydning politisk sosialisering har for elevmedvirkning i skolevalget, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2012)
-
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
-
(Series issue / Seriehefte, 2007)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Denne studien beskriver elevenes muligheter til å lære (OTL) i naturfag, og undersøker tre læreplannivåer: det intenderte (altså hva elevene skal lære), det implementerte (altså hva lærerne underviser, OTL) og det oppnådde ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i PISA undersøkelsen fra 2003. Elevene fra Norge og Sveits blir delt inn etter prestasjonsnivå i matematikk. Det er på dette grunnlaget svarene fra elevspørreskjemaet blir analysert. Analysen tar ...
-
Elevenes valg i naturfagene : fag-, studie- og yrkesvalg hos kjemi-, biologi- og fysikkelever i videregående skoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i undersøkelsene FUN, BUN og KUN, som er forkortelser for Fysikk-, Biologi- og Kjemiutdanning i Norge. FUN ble gjennomført i 2000, mens KUN og BUN ble gjennomført i 2004. Elever i vg. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Gjennom analyse av elevtekster fra to videregående skoler, kartlegges forholdet mellom elevers tolkning av en religiøs tekst og deres kulturelle bakgrunn. Den kulturelle bakgrunnen forstås som ulik sosialisering og/eller ...