Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1298-1317 of 2020
-
Objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE. En kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og realisering av begrepene objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLERestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)The aim of this paper is to discuss the role of coding and observation manuals in classroom studies. While observation manuals have been a part of the methodological toolkit for measuring various aspects of instruction for ...
-
Offentliggjøring av elevresultater - hvilke prosesser kan det sette i gang? : en studie av "accountability" - mekanismer med et særlig fokus på elevvurderingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2007)Innføringen av et nasjonalt system for kvalitetsvurdering har medført at elevresultater har blitt offentliggjort og at allmennheten har fått større innsyn i skolenes elevresultater. I tillegg er det utviklet nasjonale ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Evnen til å lese kritisk er framhevet i den siste revisjonen av norske læreplaner. Kritisk lesing kan operasjonaliseres på ulike måter, men innebærer blant annet å forstå argumentasjon. I denne studien utforskes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke norsklæreres vurdering av muntlige fremføringer. På dette feltet finnes det begrenset med forskning, og jeg ønsker derfor at denne oppgaven kan være et bidrag på dette området. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne masterstudien tar utgangspunkt i 10. klassingers opplevelser av å få karakterer. Studien ses i relasjon til fenomenet Generasjon Prestasjon, en pågående samfunnsdiskurs der den utbredte oppfatningen er at ungdom ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Nasjonale prøver i nåværende form, hvor Item Response Theory (IRT) benyttes for å bestemme oppgavenes egenskaper og hvor man måler utvikling over tid, har vært gjennomført siden 2014. Prøvene har vist seg å være stabile ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Hensikta med denne studien har vært å undersøkje korleis metaforar speler ei rolle for omgrepsforståinga hos fleirspråklege elevar. Klasseromma i dag er prega av eit mangfald der fleire kulturar er representert, og i følgje ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)This chapter examines Dickinson v. Mälardalen University as an empirical manifestation of state action for creating and maintaining world-class universities (WCUs). It advances the argument that while litigation has long ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien handler om hvordan skoleledere ivaretar demokratioppdraget i skolen. Oppdraget er beskrevet i Opplæringslovens formålsparagraf, og innebærer at skolen skal arbeide for å fremme demokrati. Problemstillingen i ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)Jeg arbeider som lærer i Fengselsundervisningen i Oslo (Grønland Voksenopplæringssenter). Herunder hører undervisningen ved Bredtveit fengsel, forvarings- og sikringsanstalt for kvinner, hvor jeg har faglig ansvar for ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere opplever å undervise i og om kontroversielle spørsmål i samfunnsfag. Ønsket med denne masteroppgaven er å få et innblikk i hvordan denne siden av ...
-
Opplevelseslæring - «I det lange løp tror jeg på en større nytte av denne læringsgleden enn hva jeg får av en spesifikk god karakter»Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)To support pupils’ learning, teachers must understand what and how their pupils have learned, and teacher education should teach candidates how to do this. This article reports on survey data (n = 270) from three programmes ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)The aim of this article is to explore similarities and differences in teacher candidates’ perceptions of their opportunities to enact practice in university courses in five teacher education programmes, located in Norway, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Research suggests that student development as writers requires a supportive environment in which they receive sustained opportunities to write. However, writing researchers in general know relatively little about the actual ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This paper examines how superintendents and school principals enact national policy reform expectations and what characterises their local organisational arrangements. Furthermore, the paper investigates how superintendents ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Discretion is described as a hallmark of professional work. Professional discretion rests on trust in the ability of certain occupational groups to make sound decisions ‘on behalf’ of societal authorities. It has been ...