Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1409-1428 of 2020
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Radikalisering og voldelig ekstremisme er utfordringer i samfunnet, og en del av radikaliseringen foregår på internett. I lys av dette, har samfunnsfaget som mål å fremme demokratiske verdier, og forebygge ekstreme holdninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
-
(Research report / Forskningsrapport / SubmittedVersion, 2018)Kartleggingsprøver i regning for småskoletrinnet ble innført i 2009 og kan sees som ett av tiltakene som skal hjelpe skolene med tidlig innsats. Prøvene skal brukes til å identifisere og følge opp elever under en ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2012)Med tillatelse fra Norsk matematikkråd.
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2010)Background The Psychiatric Out-Patient Experiences Questionnaire (POPEQ) is an 11-item core measure of psychiatric out-patients experiences of the perceived outcome of the treatment, the quality of interaction ...
-
Rasisme i samfunnskunnskap - En kvalitativ studie av læreres forståelser av rasisme og deres undervisning om tematikkenRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2022)Utgangspunktet for denne masteroppgaven er skolens og samfunnsfagenes viktige rolle for et demokratisk arbeid om og mot rasisme. For å få økt innsikt i og kunnskap om hvordan et slikt arbeidet foregår, undersøker jeg fire ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne oppgaven er rasisme i skolen. Oppgaven vil kartlegge hvilke tiltak ungdomsskoler iverksetter for å motarbeide rasistiske holdninger. Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan arbeides det for å ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Samfunnsfag er et fag som skal danne mennesker og forberede dem til å bli gode, demokratiske og inkluderende medborgere som kan samhandle med andre i et mangfoldig samfunn. Faget skal også sørge for at elevene blir sett ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)
-
Re-theorizing civil society in China: Agency and the discursive politics of civil society engagement (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)Scholarship on Chinese civil society has produced rich empirical studies, but there have been few attempts to theorize the empirical knowledge acquired. Moreover, the question of how to conceptualize the political agency ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)The growing interest in video research and new technologies for recording human interaction has stirred debates about intrusiveness and ‘reactivity’ understood as researcher-derived changes in subjects. In addition to a ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Målet med denne studien er å undersøke i hvilken grad Content and Language Integrated Learning (CLIL) og English as a Foreign Language (EFL) elever på 10. trinn skiller seg fra hverandre når det gjelder lesing, med fokus ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Reading, a cornerstone of children’s education, is deeply influenced by cultural and traditional factors. Despite a consensus on its critical role, divergent definitions of reading persist across disciplines and theoretical ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Det overordnede målet for denne oppgaven er leseopplæringen i den videregående skolen. Mer konkret ønsket jeg å finne ut hva og hvor mye som leses, hvordan lesing undervises og hvordan lærernes holdninger til leseundervisningen ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)We know from previous research that teacher questions can influence reading comprehension development; however, we know less about the reading processes that are required of students through the use of questions. The present ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker bruken av lesestrategier i Engelsk Vg1, siste obligatoriske år med Engelsk i videregående skole i Norge. Den følger opp en tidligere oppgave som viser at leseinstruksjoner på Vg1 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne kvalitative oppgaven undersøker bruken av lesestrategier i det obligatoriske engelskfaget på norske videregående skoler. Gjennom fenomenologisk forskningsdesign undersøker den til hvilken grad lesestrategier blir ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)