Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 787-806 of 1134
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)I 2014 kom regjeringen med en handlingsplan for å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme. Ett av tiltakene var å utvikle undervisningsopplegg for ungdomsskolen og den videregående skolen. Gjennom denne masteroppgaven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
-
(Research report / Forskningsrapport / SubmittedVersion, 2018)Kartleggingsprøver i regning for småskoletrinnet ble innført i 2009 og kan sees som ett av tiltakene som skal hjelpe skolene med tidlig innsats. Prøvene skal brukes til å identifisere og følge opp elever under en ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2012)Med tillatelse fra Norsk matematikkråd.
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2010)Background The Psychiatric Out-Patient Experiences Questionnaire (POPEQ) is an 11-item core measure of psychiatric out-patients experiences of the perceived outcome of the treatment, the quality of interaction ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne oppgaven er rasisme i skolen. Oppgaven vil kartlegge hvilke tiltak ungdomsskoler iverksetter for å motarbeide rasistiske holdninger. Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan arbeides det for å ...
-
Re-theorizing civil society in China: Agency and the discursive politics of civil society engagement (Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)Scholarship on Chinese civil society has produced rich empirical studies, but there have been few attempts to theorize the empirical knowledge acquired. Moreover, the question of how to conceptualize the political agency ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Målet med denne studien er å undersøke i hvilken grad Content and Language Integrated Learning (CLIL) og English as a Foreign Language (EFL) elever på 10. trinn skiller seg fra hverandre når det gjelder lesing, med fokus ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Det overordnede målet for denne oppgaven er leseopplæringen i den videregående skolen. Mer konkret ønsket jeg å finne ut hva og hvor mye som leses, hvordan lesing undervises og hvordan lærernes holdninger til leseundervisningen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker bruken av lesestrategier i Engelsk Vg1, siste obligatoriske år med Engelsk i videregående skole i Norge. Den følger opp en tidligere oppgave som viser at leseinstruksjoner på Vg1 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne kvalitative oppgaven undersøker bruken av lesestrategier i det obligatoriske engelskfaget på norske videregående skoler. Gjennom fenomenologisk forskningsdesign undersøker den til hvilken grad lesestrategier blir ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2013)There has been debate on the re-use of qualitative data in the social sciences for more than a decade now. However, video data are rarely explicitly discussed in this regard, even though new media pose both new opportunities ...
-
Redefining School Literacy. Prominent literacy practices across subjects in upper secondary school (Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)This thesis on school literacy focuses on how students employ different texts within classroom contexts. Based on a methodological, analytical, and theoretical foundation in New Literacy Studies (NLS), it explores how ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Min hensikt med oppgaven er å belyse mulighetene som ligger i å engasjere skoleledelsen i utvikling, fortolkning og bruk av vurderingsresultater fra Nasjonale prøver og internasjonale tester. Innsikt i utdanningsteori og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan et utvalg elever fra videregående skole besvarer en skriftlig refleksjonsoppgave. Den skriftlige refleksjonsoppgaven er basert på kompetansemålet om at elevene ...
-
Reform i skolen - der plan møter praksis En casestudie om skolelederes arbeider med en ny læreplan (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2003)Hovedspørsmålet i oppgaven er hvordan IKT skal bli en naturlig og integrert del innenfor grunnskolens geografiundervisning i 8. klasse ved at IKT koples til læringsmål og faginnhold i geografifaget. I denne oppgaven drøftes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)En av de største nyvinningene i læreplanverket LK06 var de grunnleggende ferdighetene. Ved å legge disse fem ferdighetene til grunn for formuleringen av kompetansemålene i samtlige fag i grunnutdanningen, ble disse bærende ...