Search
Now showing items 1-56 of 56
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven har jeg undersøkt språkvalg i norsk-italienske familier. Med norsk-italienske familier mener jeg familier som er bosatt i Norge der minst ett familiemedlem har italiensk bakgrunn. Oppgaven er basert på ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne flerkasusstudien søker å bedre forstå studenter med «fjern» språk- og kulturbakgrunn i forhold til norsk språk og kultur. Målet er å øke kunnskapen om hvordan slike studenter, i dette tilfellet japanske studenter, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hovedmåla med denne undersøkelsen, var først å se i hvor stor grad sju nederlendere, bosatt på Nordmøre, har tilegnet seg trekk av den tradisjonelle nordmørsdialekten. Samtidig ønsket jeg, med støtte av faktorer som kan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Når norsk er tredjespråk, er det ikke bare morsmålet som kan være kilde til tverrspråklig innflytelse. Også andre språk innlæreren har lært etter morsmålet kan påvirke norskproduksjonen, som blant annet vist i undersøkelser ...
I takt eller utakt? : ein studie av munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter hos minoritetsspråklege vaksne - eit sosiokognitivt perspektiv Restricted Access
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I oppgåve "Takt eller utakt?" har eg undersøkt om det er ein samanheng mellom munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter i norsk som andrespråk hos fem somalitalande og arabisktalande informantar. Studien er både ein ...
I dialog med parløren : åtte parlører fra 1800-tallet presentert, analysert og diskutert i lys av Et terskelnivå for norsk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i åtte parlører fra 1800-tallet, og jeg undersøker om disse kan betraktes som lærebøker/grunninnføringsbøker i muntlig språkbruk på et fremmedspråk. I tillegg diskuterer jeg hvorvidt parlørene ...
"Ikke kødd med meg" - narrativer fra et fengsel : identitetskonstruksjoner hos innvandrere dømt for alvorlig voldskriminalitet Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)
"Ikke kødd med meg" "Narrativer fra et fengsel"
Formålet med dette masterprosjektet har vært å belyse identitetskonstruksjoner hos tre innvandrere som soner dommer for alvorlig voldskriminalitet. Informasjonen om voldsdømte ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
"Spatial meanings are clearly fundamental to human cognition" (Bowerman & Choi 1991), og preposisjonene "i" og "på" tilhører et sett semantiske primitiver som beskriver våre grunnleggende erfaringer i og med verden (Jackendoff ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Det økende fokuset på skriftkyndighet har ført til en stor interesse for å måle lese- og skriveferdigheter. Dette gjøres både i internasjonal og nasjonal sammenheng. I PISA- undersøkelsen sammenlignes skoleprestasjoner ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne hovedfagsoppgaven har jeg ønsket å si noe om det som mange som lærer et andrespråk i voksen alder erfarer; man kommer til et punkt i språklæringen hvor man ikke klarer å lære mer, selv om både motivasjon og muligheter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Jeg har i denne oppgaven forsøkt å belyse tospråklige barns språklige utvikling. Det har jeg gjort ved å samle inn fortellinger laget av tospråklige barn. Barna var i femårsalderen da materialet ble samlet inn. For å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Jeg har undersøkt et materiale bestående av 197 direktemeldingssamtaler (Instant Messaging) gjennomført av 11 fjortenåringer i programmet Microsoft Messenger.
Problemstillingen har vært delvis samtaleanalytisk: Hvilke ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hvorfor er det noen som skriver kjempe fint og bøtte kott når de mener kjempefint og bøttekott?
I denne oppgaven undersøker jeg om det går an å finne mønstre i hvordan norske sammensetninger særskrives, og om disse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Tospråklig opplæring i den norske skolen er basert på en overgangsmodell. Minoritetselever får bare opplæring i og på morsmålet sitt fram til de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk. I denne sammenhengen er minoritetselevenes ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne studien er skrevet innen fagfeltet Norsk som Andrespråk (NOAS), og er en del av ASKeladden-prosjektet. Studien tar utgangspunkt i uttrykk for bevegelseshandlinger hos innlærere med ulik morsmålsbakgrunn, og verb som ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Andrespråkselevers arbeid med skriving kan ses på i lys av teorier om literacy og skriveopplæring i et andrespråksperspektiv for å beskrive elevenes arbeid i en større kontekst. I denne konteksten inngår eleven, teksten, ...
(Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Oppgaven er en kasusstudie av kommunikative valg hos to voksne innvandrerkvinner med lav skolebakgrunn og begynnerkompetanse i norsk. Jeg analyserte deres bruk av kommunikasjonsstrategier i samtaler på norsk med en høyt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne studien består både av en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse. I den kvantitative undersøkelsen svarte 49 polakker på et spørreskjema der jeg ville undersøke hvordan en gruppe polakker som bor i Oslo er satt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Hovedformålet med denne oppgaven var å belyse hva slags kunnskaper og holdninger pedagoger i forskjellige yrkesgrupper har til en tospråklig oppvekst hos minoritetsspråklige barn med patologiske språkavvik.
Det ble ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Kan det være vanskelig å lære seg noe man allerede kan? Hvorfor er noe vanskeligere enn noe annet? Og kan en gitt språkstrukturs vanskelighetsgrad være knyttet til hvor utbredt den er i verdens språk (– og i så fall hvordan)? ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hva forstår vi av informasjon om pensjon? Denne oppgaven undersøker materiell til
medlemmer som meldes inn i innskuddspensjonsordningen under obligatorisk
tjenestepensjon. Konkret handler det om bevis som dokumenterer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er ett av delprosjektene til forskningsprosjektet Hva skal til for å høres – og se – ut som du hører til. Forestillinger om dialektale identiteter i det senmoderne Norge ved MultiLing ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk, og fokuserer særlig på tverrspråklig innflytelse fra morsmålet på stilnivå, dvs. overføring av et retorisk mønster fra morsmålet til mellomspråket. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Oppgava er en kasusstudie av tre russiske norskinnlæreres bruk av preposisjonene på og i i norsk. Formålet er å undersøke hvorvidt det foregår transfer mellom morsmålet og målspråket, og om de russiske informantenes bruk ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Læringssynet i det felles europeiske rammeverket er at språk læres gjennom kommunikasjon og i samhandling med andre. Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsk-som-andrespråkslærere i voksenopplæringen ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag I denne oppgaven ser jeg på noen språklige og sosiale utfordringer internasjonale studenter vil møte ved videre studier på Universitetet i Oslo, etter endt norskundervisning. Mitt empiriske materiale er fire ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Formålet med oppgaven er å belyse hvordan aserbajdsjanske innlærere tolker norske metaforiske uttrykk med kroppsdeler som kildedomene. Det ble valgt atten metaforiske uttrykk som datamateriale for studien, og informantene ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Overordnet tema for denne oppgaven har vært å dokumentere forekomsten av en språkblanding i den norske kolonien i Alfaz del Pi i Spania, hvor minoritetsspråket norsk møter majoritetsspråket spansk. Resultatet av denne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
V2-prinsippet blir av de fleste forskere regnet som et sjeldent språktrekk på verdensbasis. Dette prinsippet innebærer at norsk og de fleste andre germanske språk, men vel å merke ikke engelsk, har et krav om at verbalet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Verden rundt oss forandrer seg hele tiden, og disse endringene har ført til at Norge er blitt et flerkulturelt samfunn. Norsk språkundervisning og spørsmål knyttet til hvordan man tilegner seg et annet språk i voksen alder, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det overordnende formålet i denne studien er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at morsmålet påvirker andrespråkslæring, trenger vi mer kunnskap om når, på hvilke måter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Temaet for oppgaven er ortografi i norsk som andrespråk. Jeg har undersøkt ortografien til 99 personer med vietnamesisk som morsmål og 99 personer med bosnisk/kroatisk/serbisk som morsmål – informantene er voksne. Det ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)
På bakgrunn av elevenes svake resultater på nasjonale og internasjonale tester har man i norsk skole de siste årene økt fokuset på lesing og skriving. Å innføre lesing og skriving som to av fem grunnleggende ferdigheter i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Målet med klarspråk er at mottakerne skal finne det de trenger, forstå det de finner og kunne bruke informasjonen de finner. Et argument for å skrive klarspråk er at «Informasjon fra det offentlige skal være forståelig for ...
«Det er jo det faglige som du skal legge vekt på» Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan andrespråkselever blir vurdert ved muntlig grunnskoleeksamen i norsk. I undersøkelsen belyses tre forskningsspørsmål. Ett om hvilke mål læreplanen i norsk har for ...
”Norske byggeklosser” - [En studie av konnektivbruk hos en gruppe kinesiske norskstudenter gjennom fire år] Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven plasserer seg innenfor forskningsfeltet norsk som andrespråk og studiens overordnede formål er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at førstespråket påvirker ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Oppgaven er en kritisk diskursanalyse av norskkrav i stillingsannonser. Jeg undersøkte 1767 annonser som var publisert med ett års mellomrom. Jeg ønsket å finne ut hvor mange annonser som hadde språkkrav, og hvor mange av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Sammendrag Denne studien sammenligner utbyttet hos andrespråksinnlærere etter selvstendig ordinnøving med Bitsboard, et digitalt ordinnlæringsprogram for iPad, med utbyttet av å øve inn ord med penn og papir. Deltakerne ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om hvordan voksne som lærer norsk som andrespråk på høyere nivå bruker preposisjoner i verbale uttrykk i skriftlige tekster. De verbale uttrykkene som undersøkes, består av minst ett verb og minst ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven omhandler hvorvidt og hvordan stereotypier (re)produseres og/eller forhandles i de to romanene som i flere medier har blitt koblet til såkalt "kebabnorsk", nemlig Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke staving i norsk som andrespråk (NOAS). Oppgaven fokuserte på deltakere med koreansk som førstespråk. En deltakergruppe med dette førstespråket har ikke blitt undersøkt i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Overgangen mellom småskolen og mellomtrinnet er en overgang som skiller seg ut på grunn av de faglige utfordringene som oppstår, og som tidligere forskning har vist seg å være særlig vanskelig for elever fra lavinntektsfamilier ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med oppgaven er å belyse latvisktalendes forståelse av begrepsmetaforer som blir brukt til å omtale Covid-19, og så se på noen bakgrunnsfaktorer som kunne påvirke deres metaforforståelse. Det ble valgt fire ...
Digital kommunikasjon og identitet blant kinesiske studenter som studerer norsk som andrespråk Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)
Denne lingvistisk-etnografiske studien utforsker lærere og språkhjelperes erfaringer med å modellere og utvikle flerspråklige undervisningspraksiser i norskopplæringen for voksne innlærere med lite eller ingen skolegang. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om informasjonsstruktur i kinesisk overføres i tilegnelse av norsk som L2 (andrespråk) og L3 (tredjespråk), og om man oppnår målspråkslik grammatikk i norsk som henholdsvis L2 og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Andrespråkslesing i matematikk: En kvalitativ studie av leseforståelse er ei mastergradsavhandling som undersøker leseforståelse av matematiske tekster. Deltakerne i prosjektet er voksne studenter som tar eller har tatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om undervisningsmetoden suggestopedi, også kjent som Lozanov- metoden, som ble utviklet på 1960-tallet av den bulgarske nevrologen og psykiateren Georgi Lozanov. På grunn av sin alternative tilnærming ...
"Å kartlegge andrespråkselever er en svært ensom jobb". En kvalitativ studie av fem lærere sin erfaring med Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)