• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Norsk som andrespråk
  • Search
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Norsk som andrespråk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-51 of 51

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Hvordan kan man hjelpe andrespråkseleven med overgangen mellom 4.trinn og 5.trinn? En kvalitativ studie om lærebøkenes og lærernes mulige påvirkningskraft 
Zucchino, Ida Camilla Madsen (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Overgangen mellom småskolen og mellomtrinnet er en overgang som skiller seg ut på grunn av de faglige utfordringene som oppstår, og som tidligere forskning har vist seg å være særlig vanskelig for elever fra lavinntektsfamilier ...
Staving i norsk som andrespråk: En mixed method-studie av voksne innlærere med koreansk som førstespråk 
Cho, Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke staving i norsk som andrespråk (NOAS). Oppgaven fokuserte på deltakere med koreansk som førstespråk. En deltakergruppe med dette førstespråket har ikke blitt undersøkt i ...
Forståelse av norske Covid19-metaforer hos latvisktalende innlærere 
Majore, Dita (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Formålet med oppgaven er å belyse latvisktalendes forståelse av begrepsmetaforer som blir brukt til å omtale Covid-19, og så se på noen bakgrunnsfaktorer som kunne påvirke deres metaforforståelse. Det ble valgt fire ...
"Det ikke er så lett som man tror." Preverbal negasjon i norske deklarativer 
Hovind, Bente Jeannine (Master thesis / Masteroppgave, 2021)
Interaksjon i språkundervisningen – En kvalitativ studie om muntlighet i norskopplæringen for internasjonale studenter (spor 3) og voksne innvandrere på spor 1 og 2 
Krevans, Alina (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Læringssynet i det felles europeiske rammeverket er at språk læres gjennom kommunikasjon og i samhandling med andre. Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsk-som-andrespråkslærere i voksenopplæringen ...
Transfer av V3 fra engelsk til norsk? 
Aadland, Karen Ravndal (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne oppgaven plasserer seg innenfor forskningsfeltet norsk som andrespråk og studiens overordnede formål er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at førstespråket påvirker ...
"Beherske norsk godt, både muntlig og skriftlig" En kritisk diskursanalyse av språkkrav i stillingsannonser 
Kjustad, Andrea (Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Oppgaven er en kritisk diskursanalyse av norskkrav i stillingsannonser. Jeg undersøkte 1767 annonser som var publisert med ett års mellomrom. Jeg ønsket å finne ut hvor mange annonser som hadde språkkrav, og hvor mange av ...
«Jeg synes det er vanskelig å lære norsk, ikke for alle, men for de fleste». En korpusbasert studie av negasjonsplassering i hoved- og leddsetninger når norsk er andrespråk. 
Elveseter, Ellen (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det overordnende formålet i denne studien er å bidra til økt kunnskap om hvordan vi lærer språk. Selv om de fleste i dag er enige om at morsmålet påvirker andrespråkslæring, trenger vi mer kunnskap om når, på hvilke måter ...
Hokuspokus eller en metode til bruk i andrespråksopplæringen? En studie av den alternative metoden suggestopedi og dens bruk i norskopplæringen for voksne innvandrere 
Vitanova, Veselina Mladenova (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om undervisningsmetoden suggestopedi, også kjent som Lozanov- metoden, som ble utviklet på 1960-tallet av den bulgarske nevrologen og psykiateren Georgi Lozanov. På grunn av sin alternative tilnærming ...
Ordinnlæring med penn eller pad? En ordinnøvingsstudie med og uten digitale verktøy for voksne andrespråksinnlærere 
Melzer, Tone Elisabeth Brekke (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Sammendrag Denne studien sammenligner utbyttet hos andrespråksinnlærere etter selvstendig ordinnøving med Bitsboard, et digitalt ordinnlæringsprogram for iPad, med utbyttet av å øve inn ord med penn og papir. Deltakerne ...
"Oss" og "Dem": Språk, stereotypier og språkideologier i Alle utlendinger har lukka gardiner og Tante Ulrikkes vei 
Anda, Hanna Værum (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven omhandler hvorvidt og hvordan stereotypier (re)produseres og/eller forhandles i de to romanene som i flere medier har blitt koblet til såkalt "kebabnorsk", nemlig Alle utlendinger har lukka gardiner av Maria ...
«Kan du hjelpe til meg, lærer?» En korpusbasert studie av preposisjoner i verbblokker 
Andersen, Jessica Therese (Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne oppgaven handler om hvordan voksne som lærer norsk som andrespråk på høyere nivå bruker preposisjoner i verbale uttrykk i skriftlige tekster. De verbale uttrykkene som undersøkes, består av minst ett verb og minst ...
«Jeg starter på minus» - En kasusstudie av japanske studenters deltakelse i norskklasserommet – identitet, praksisfellesskap og makt 
Paulsen, Per Gunnar (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne flerkasusstudien søker å bedre forstå studenter med «fjern» språk- og kulturbakgrunn i forhold til norsk språk og kultur. Målet er å øke kunnskapen om hvordan slike studenter, i dette tilfellet japanske studenter, ...
«Det er jo det faglige som du skal legge vekt på» Restricted Access
Stieng, Inger Lise (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan andrespråkselever blir vurdert ved muntlig grunnskoleeksamen i norsk. I undersøkelsen belyses tre forskningsspørsmål. Ett om hvilke mål læreplanen i norsk har for ...
”Norske byggeklosser” - [En studie av konnektivbruk hos en gruppe kinesiske norskstudenter gjennom fire år] Restricted Access
Sandvei, Johan-Marius (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Andrespråkslesing i matematikk: En kvalitativ studie av leseforståelse 
Bratlie, Cecilia Norevik (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Andrespråkslesing i matematikk: En kvalitativ studie av leseforståelse er ei mastergradsavhandling som undersøker leseforståelse av matematiske tekster. Deltakerne i prosjektet er voksne studenter som tar eller har tatt ...
"I hjemlandet mitt jeg har stor familie." Et andrespråksperspektiv på verbalplassering og inversjon i norske setninger 
Taxt, Ella-Maj (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
V2-prinsippet blir av de fleste forskere regnet som et sjeldent språktrekk på verdensbasis. Dette prinsippet innebærer at norsk og de fleste andre germanske språk, men vel å merke ikke engelsk, har et krav om at verbalet ...
Er 5.trinnsbøygen en realitet i naturfag? En sammenlikning av lærebøker på 4. og 5. trinn 
Sævarang, Mari Ulstrup (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Det "naturlige" valget - En sosiolingvistisk undersøkelse av språkvalg i norsk-italienske familier 
Johnsen, Solveig Berg (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne oppgaven har jeg undersøkt språkvalg i norsk-italienske familier. Med norsk-italienske familier mener jeg familier som er bosatt i Norge der minst ett familiemedlem har italiensk bakgrunn. Oppgaven er basert på ...
Ortografi i norsk som andrespråk. En undersøkelse av ortografien i norsk hos voksne med vietnamesisk og bosnisk/kroatisk/serbisk som morsmål. 
Vigrestad, Tone (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Temaet for oppgaven er ortografi i norsk som andrespråk. Jeg har undersøkt ortografien til 99 personer med vietnamesisk som morsmål og 99 personer med bosnisk/kroatisk/serbisk som morsmål – informantene er voksne. Det ...
Bestemthet i norsk Utfordringer voksne innvandrere med russisk som førstespråk møter når de bruker bestemthet i norsk mellomspråk 
Soboleva, Elena (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Verden rundt oss forandrer seg hele tiden, og disse endringene har ført til at Norge er blitt et flerkulturelt samfunn. Norsk språkundervisning og spørsmål knyttet til hvordan man tilegner seg et annet språk i voksen alder, ...
Klarspråk i et andrespråkperspektiv. En teoretisk og empirisk studie av andrespråkleseres møte med skriftlig informasjon fra det offentlige. 
Holund, Viktoria (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Målet med klarspråk er at mottakerne skal finne det de trenger, forstå det de finner og kunne bruke informasjonen de finner. Et argument for å skrive klarspråk er at «Informasjon fra det offentlige skal være forståelig for ...
Identitetsforhandling gjennom posisjonering; Innvandrere med akademisk bakgrunn i møte med norsk arbeidsliv 
Pham, Thuy Thanh (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
En agva kånn gass,pår favår! 
Lund, Siri (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Overordnet tema for denne oppgaven har vært å dokumentere forekomsten av en språkblanding i den norske kolonien i Alfaz del Pi i Spania, hvor minoritetsspråket norsk møter majoritetsspråket spansk. Resultatet av denne ...
Framstillinger av adopsjon og identitet i skjønnlitteratur og film 
Christensen, Ingrid Loraas (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Mer eller mindre norsk. En sosiolingvistisk undersøkelse av unges toleranse for (en utvidet) norsk talemålsvariasjon. 
Myklestu, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er ett av delprosjektene til forskningsprosjektet Hva skal til for å høres – og se – ut som du hører til. Forestillinger om dialektale identiteter i det senmoderne Norge ved MultiLing ...
Brutal, kaldblodig og hjerteløs : Når kinesere skriver på norsk. En studie av overføringen av det retoriske virkemiddelet parallellisme fra kinesisk til norsk 
Cai, Ye (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Denne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk, og fokuserer særlig på tverrspråklig innflytelse fra morsmålet på stilnivå, dvs. overføring av et retorisk mønster fra morsmålet til mellomspråket. Det ...
Undervisningsmateriell og lese- og skrivepraksiser i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen for voksne andrespråksinnlærere av norsk 
Pollestad, Anne Sofie (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Konseptuell transfer av romlige uttrykk? - En kasusstudie av russiske norskinnlæreres bruk av på og i 
Lønvik, Espen Strøm (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Oppgava er en kasusstudie av tre russiske norskinnlæreres bruk av preposisjonene på og i i norsk. Formålet er å undersøke hvorvidt det foregår transfer mellom morsmålet og målspråket, og om de russiske informantenes bruk ...
Når jeg snakker spansk er jeg meg 
Rasch, Kate Vivi (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Sammendrag I denne oppgaven ser jeg på noen språklige og sosiale utfordringer internasjonale studenter vil møte ved videre studier på Universitetet i Oslo, etter endt norskundervisning. Mitt empiriske materiale er fire ...
I hvilken grad kan lese- og skriveopplæringsprogrammet TIEY ivareta andrespråkselevers behov for tilpasset opplæring? 
Lunde, Marit (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
På bakgrunn av elevenes svake resultater på nasjonale og internasjonale tester har man i norsk skole de siste årene økt fokuset på lesing og skriving. Å innføre lesing og skriving som to av fem grunnleggende ferdigheter i ...
Forståelse av kroppslige metaforiske uttrykk i norsk hos aserbajdsjanske studenter 
Mammadova, Aytan (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Formålet med oppgaven er å belyse hvordan aserbajdsjanske innlærere tolker norske metaforiske uttrykk med kroppsdeler som kildedomene. Det ble valgt atten metaforiske uttrykk som datamateriale for studien, og informantene ...
Å skrive fagtekster på andrespråket : Andrespråkselevers arbeid med skriving i yrkesfag i videregående skole 
Fjeld, Monica (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Andrespråkselevers arbeid med skriving kan ses på i lys av teorier om literacy og skriveopplæring i et andrespråksperspektiv for å beskrive elevenes arbeid i en større kontekst. I denne konteksten inngår eleven, teksten, ...
Jeg liker å treffe folk i café. Man må nyter de fine tingene på verden! : preposisjoner og morsmålstransfer - en korpusbasert studie med i og på i fokus 
Malcher, Jenny (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
"Spatial meanings are clearly fundamental to human cognition" (Bowerman & Choi 1991), og preposisjonene "i" og "på" tilhører et sett semantiske primitiver som beskriver våre grunnleggende erfaringer i og med verden (Jackendoff ...
Gutt og minoritetsspråklig, en faglig ulempe i Osloskolen? : En komparativ studie av skriftlige ferdigheter, holdninger, lese- og skrivepraksiser hos elever med minoritetsbakgrunn i en 6. klasse. 
Strømsjordet, Hilde (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Det økende fokuset på skriftkyndighet har ført til en stor interesse for å måle lese- og skriveferdigheter. Dette gjøres både i internasjonal og nasjonal sammenheng. I PISA- undersøkelsen sammenlignes skoleprestasjoner ...
Går på tur aldri sur : En korpusbasert studie av bevegelseshandlinger og morsmålstransfer i innlærertekster fra voksne informanter i norsk som andrespråk. 
Johansen, Stine Camilla (Master thesis / Masteroppgave, 2011)
Denne studien er skrevet innen fagfeltet Norsk som Andrespråk (NOAS), og er en del av ASKeladden-prosjektet. Studien tar utgangspunkt i uttrykk for bevegelseshandlinger hos innlærere med ulik morsmålsbakgrunn, og verb som ...
"Ikke kødd med meg" - narrativer fra et fengsel : identitetskonstruksjoner hos innvandrere dømt for alvorlig voldskriminalitet Restricted Access
Lolleng, Bente (Master thesis / Masteroppgave, 2010)
"Ikke kødd med meg" "Narrativer fra et fengsel" Formålet med dette masterprosjektet har vært å belyse identitetskonstruksjoner hos tre innvandrere som soner dommer for alvorlig voldskriminalitet. Informasjonen om voldsdømte ...
Norsk, morsmål, eller begge deler? : holdninger til en tospråklig oppvekst hos minoritetsspråklige barn med patologiske språkavvik 
Imperatori, Susanne Marianne (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Hovedformålet med denne oppgaven var å belyse hva slags kunnskaper og holdninger pedagoger i forskjellige yrkesgrupper har til en tospråklig oppvekst hos minoritetsspråklige barn med patologiske språkavvik. Det ble ...
I dialog med parløren : åtte parlører fra 1800-tallet presentert, analysert og diskutert i lys av Et terskelnivå for norsk Restricted Access
Salter, Geir (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Denne oppgaven tar utgangspunkt i åtte parlører fra 1800-tallet, og jeg undersøker om disse kan betraktes som lærebøker/grunninnføringsbøker i muntlig språkbruk på et fremmedspråk. I tillegg diskuterer jeg hvorvidt parlørene ...
Polsk blikk på paroler og politikk : En studie av polakkers forståelse av metaforiske uttrykk brukt i Dagsrevyen 
Imsen, Anke Wadenpohl (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Denne studien består både av en kvantitativ og en kvalitativ undersøkelse. I den kvantitative undersøkelsen svarte 49 polakker på et spørreskjema der jeg ville undersøke hvordan en gruppe polakker som bor i Oslo er satt ...
Enkelt og forståelig? : En kritisk tekstanalyse av informasjonsmateriell om obligatorisk tjenestepensjon 
Eilertsen, Anne Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hva forstår vi av informasjon om pensjon? Denne oppgaven undersøker materiell til medlemmer som meldes inn i innskuddspensjonsordningen under obligatorisk tjenestepensjon. Konkret handler det om bevis som dokumenterer ...
"Det ekje akkurat nå fin 'dialekt, nei " : en sosiolingvistisk undersøkelse av språkbruken til nederlendere på Nordmøre : En sosiolingvistisk analyse av språkbruken til nederlendere på Nordmøre 
Aaheim, Marit Rovik (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hovedmåla med denne undersøkelsen, var først å se i hvor stor grad sju nederlendere, bosatt på Nordmøre, har tilegnet seg trekk av den tradisjonelle nordmørsdialekten. Samtidig ønsket jeg, med støtte av faktorer som kan ...
hva skjer? ;D : Sekvenser, emneinnledninger og stil i direktemeldingssamtaler blant ungdom 
Johansen, Ronny (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Jeg har undersøkt et materiale bestående av 197 direktemeldingssamtaler (Instant Messaging) gjennomført av 11 fjortenåringer i programmet Microsoft Messenger. Problemstillingen har vært delvis samtaleanalytisk: Hvilke ...
Særskrivingsmønstre : En kvantitativ og kvalitativ studie av VG1-elevers sær- og samskriving av sammensatte ord i norsk 
Hoaas, Kristin Andvik (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Hvorfor er det noen som skriver kjempe fint og bøtte kott når de mener kjempefint og bøttekott? I denne oppgaven undersøker jeg om det går an å finne mønstre i hvordan norske sammensetninger særskrives, og om disse ...
"Jeg føler at jeg står på samme plass" : en studie av russiske kvinners mellomspråk i lys av teorier om fossilisering 
Støren, Elin Tjøstheim (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I denne hovedfagsoppgaven har jeg ønsket å si noe om det som mange som lærer et andrespråk i voksen alder erfarer; man kommer til et punkt i språklæringen hvor man ikke klarer å lære mer, selv om både motivasjon og muligheter ...
I takt eller utakt? : ein studie av munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter hos minoritetsspråklege vaksne - eit sosiokognitivt perspektiv Restricted Access
Bergander, Elisabeth (Master thesis / Hovedoppgave, 2007)
I oppgåve "Takt eller utakt?" har eg undersøkt om det er ein samanheng mellom munnlege ferdigheiter og leseferdigheiter i norsk som andrespråk hos fem somalitalande og arabisktalande informantar. Studien er både ein ...
"Da kunne vi ikke snakket to språk" : vilkår for tospråklig praksis i en skolekontekst 
Lund, Åse (Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Tospråklig opplæring i den norske skolen er basert på en overgangsmodell. Minoritetselever får bare opplæring i og på morsmålet sitt fram til de har tilstrekkelige kunnskaper i norsk. I denne sammenhengen er minoritetselevenes ...
Ikke vanskelig? : om innlæring av negasjon i et markerthetsperspektiv 
Andresen, Hanna Solberg (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Kan det være vanskelig å lære seg noe man allerede kan? Hvorfor er noe vanskeligere enn noe annet? Og kan en gitt språkstrukturs vanskelighetsgrad være knyttet til hvor utbredt den er i verdens språk (– og i så fall hvordan)? ...
Fortellerferdighet og språkkontakt i fortellinger : en kasusstudie av tre tospråklige barn i femårsalderen som behersker islandsk og norsk 
Sigriður Vilhjálmsdóttir, - (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Jeg har i denne oppgaven forsøkt å belyse tospråklige barns språklige utvikling. Det har jeg gjort ved å samle inn fortellinger laget av tospråklige barn. Barna var i femårsalderen da materialet ble samlet inn. For å ...
Når norsk er tredjespråk : tverrspråklig innflytelse i norskproduksjonen til innlærere med morsmål typologisk fjernt fra norsk, og andrespråk typologisk nærmere norsk 
Batsis, Ina Holmeide (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Når norsk er tredjespråk, er det ikke bare morsmålet som kan være kilde til tverrspråklig innflytelse. Også andre språk innlæreren har lært etter morsmålet kan påvirke norskproduksjonen, som blant annet vist i undersøkelser ...
Engasjert eller høflig? : en kasusstudie av kommunikative valg hos to elever med lav skolebakgrunn og begynnerkompetanse i norsk 
Winsnes, Kaja Høgh (Master thesis / Hovedoppgave, 2005)
Oppgaven er en kasusstudie av kommunikative valg hos to voksne innvandrerkvinner med lav skolebakgrunn og begynnerkompetanse i norsk. Jeg analyserte deres bruk av kommunikasjonsstrategier i samtaler på norsk med en høyt ...
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2020 - 2021 (7)2010 - 2019 (30)2005 - 2009 (14)Document TypeMasteroppgave (48)Hovedoppgave (3)AuthorAadland, Karen Ravndal (1)Aaheim, Marit Rovik (1)Anda, Hanna Værum (1)Andersen, Jessica Therese (1)Andresen, Hanna Solberg (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy