Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 283-302 of 701
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kommentarkapitlet vurderes lesing i PISA 2018 opp mot den reviderte norsklæreplanen i LK20. Kapitlet gir en gjennomgang av hva lesing er og har vært i norskfaget, og hvilke forskningsinnsikter denne antologien kan ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2003)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)This paper examines how teachers’ knowledge relations and the profession's epistemic infrastructure shape collective autonomy. Professionals' autonomy derives partially from their responsibility for a specific knowledge ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Et sentralt krav for den nasjonale rektorutdanningen i Norge er at den skal ha en praksisnær tilnærming til læring av ledelse. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan begrepet «praksisorientering» kan forstås. Dernest ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Alle lærere har ansvar for å utvikle elevenes evne til å tenke – og lese – kritisk. For å lykkes med det, må de også kunne det selv. I artikkelen presenteres en studie som undersøker lærerstudenters kritiske lesing av et ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)Å kunne lese sakprosatekster kritisk er en forutsetning for å fungere i samfunnslivet og i dagens informasjonsrike verden. I den norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), er kritisk lesing framhevet. I forskningslitteraturen ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)En av skolens aller viktigste oppgaver er å gi elever relevant tekstkompetanse – ofte omtalt som literacy (NOU 8:2015). Literacy handler enkelt forklart om å skape mening i egne og andres tekster ved hjelp av tegn – og er ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen viser hvordan forfatterne av to norsklærebøker for videregående skole har valgt ulike strategier for å inkludere et flerkulturelt perspektiv i norskfaget. Grip teksten henvender seg til elever med en tradisjonell ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan kunnskapsområder samvirker i lektorstu-denters undervisningspraksis og refleksjon over praksis. Hensikten med studien har vært å få en nyansert forståelse av hvordan kunnskapsintegrasjon ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)Betydningen av at lærere utvikler kunnskap og holder seg faglig oppdatert, omtales som særlig viktig når det gjelder å bidra til elevenes læring. Denne avhandlingen søker å bidra med innsikt i og forståelse av hvordan ...