Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 108-127 of 424
-
(Chapter / Bokkapittel / SubmittedVersion, 2015)ProTed utvikler integrerte studiedesign som ivaretar lærerstudentenes profesjonslæring i lærerutdanningen. I dette kapitlet viser vi hvordan man kan jobbe med integrasjon innad i et fag, ved å presentere arbeidet med en ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen setter søkelyset på flerspråklige lærere i danske og norske skoler. Artikkelens empiriske materiale og teoretiske og analytiske fundament hentes fra doktoravhandlingene våre (Daugaard, 2015; Dewilde, 2013), ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen utforsker hvilke forståelser av skjønnlitteratur og sakprosa elever kan utvikle gjennom oppgavene i lærebøker i norsk. Dette blir undersøkt gjennom en kvalitativ innholdsanalyse av 1943 oppgaver fra tre ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)This paper provides a basis for a tentative framework for guiding future research into principals' identity construction and development. It is situated in the context of persisting emphases placed by government policies ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Et mål med innføringen av Kunnskapsløftet i 2006 var å styrke fremmedspråkenes forholdsvis svake stilling i ungdomsskolen. For å nå dette målet ble reglene for elevenes fagvalg skjerpet inn. Dessuten ble faget praktisk ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2014)Denne studien er en kvantitativ, deskriptiv og eksplorativ tverrsnittsstudie, som forsøker å bidra til en bedre forståelse av de faktorene som er involvert i fremmedspråklæring og -undervisning på ungdomsskolen. Blant disse ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)As digital technologies continue transforming the time and space boundaries that traditionally had been ascribed to different educational settings, the very notion of learning context also is being challenged in educational ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)The present study examines English use and needs in Norwegian government ministries and how these are reflected in ministerial job advertisements. It builds on a survey of 846 ministerial staff by Hellekjær (2010), and a ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)I internasjonal forskning ser vi en økende interesse for den aristoteliske kunnskapsformen fronesis, praktisk klokskap, når det gjelder utvikling av profesjonalitet i ulike utdanningskontekster. I artikkelen blir fronesis ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)I artikkelen diskuteres hva som kjennetegner en profesjonell lærerutdanning. I internasjonal forskning om profesjonsutdanning, er forholdet mellom de tre aristoteliske kunnskapsformene episteme, techne og fronesis satt på ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)I Norge går alle barn født det samme året på samme klassetrinn, med veldig få unntak. Dette betyr at forskjell i alder kan være bortimot tolv måneder på det samme trinnet. I idrett og utdanning viser eksisterende litteratur ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Purpose: In this study, we explore students’ views and experiences in relation to education about, through, and forhuman rights, peace, and sustainability in the global north and south. We investigate what students after ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)Climate change is not local, it is global. This means that many environmental issues related to climate change are not geographically limited and hence concern humans in more than one location. There is a growing body of ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)How do students who succeed with their studies go about studying? What characterizes good teaching that promotes appropriate ways to study? This article highlights these issues by describing and comparing contributions ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)To date, few observational studies have addressed Scandinavian school inspectors in the field, specifically how inspectors use templates to monitor the formative assessment routines of schools and local school authorities. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Worldwide, teacher educators and policy makers have called for teacher preparation that is more deeply linked to practice. Yet we know little about how such linkages are achieved within different international programs. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Worldwide, teacher educators and policy makers have called for teacher preparation that is more deeply linked to practice. Yet we know little about how such linkages are achieved within different international programs. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Group coaching is emerging as an approach with a strong potential for developing leadership competencies. However, there is little research on its use in the professional training of school leaders. In this study, we ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Lesing av skjønnlitteratur er en sentral del av norskfaget. Med innføringen av K06 ble listene over verk og forfatterskap fjernet fra norskplanen, og valg av tekster ble med dette opp til den enkelte lærer – et prinsipp ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2019)The doctoral thesis is written within the field of educational psychology, and has examined issues related to task-oriented reading processes with multiple documents in upper-secondary school students. More specifically, ...