Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 163-182 of 424
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kommentarkapitlet vurderes lesing i PISA 2018 opp mot den reviderte norsklæreplanen i LK20. Kapitlet gir en gjennomgang av hva lesing er og har vært i norskfaget, og hvilke forskningsinnsikter denne antologien kan ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA 2018 viser at de langsiktige trendene for norske leseresultater er stabile. I dette kapitlet ser vi norske elevers lesekompetanse i lys av nordiske og internasjonale trender. Vi finner at Norge er et av landene som ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)PISA-undersøkelsen måler om 15-åringer har lesekompetansen som trengs for å delta i vårt tekstbaserte samfunn. I dette kapitlet gjør vi rede for hvordan lesekompetanse måles i PISA, og hva som er nytt i rammeverket for ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet redegjør vi for begrepene metakognisjon og strategier og forklarer hvordan strategier er definert og måles i PISA-undersøkelsen. Vi presenterer norske elevers svar på spørsmål om strategier – og ser ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har utviklet seg i negativ retning siden PISA 2000. Da svarte en tredel at de ikke leste i fritiden, mot halvparten av elevene i 2018. Elevene leser sjeldnere lange tekster, ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Å trekke slutninger er nødvendig for å forstå tekster, både i skjønnlitteratur og i sakprosa. I dette kapitlet analyserer vi elevers svar på oppgaver i PISA 2018, og blant oppgavene som gir elevene de vanskeligste ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet avklarer vi begrepet kritisk leseforståelse og undersøker hvordan elevenes evne til å lese kritisk måles i PISA 2018 og nasjonale leseprøver. Vi finner at flertallet av elevene verken foretar reelle ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Dette kapitlet omhandler læreres undervisningspraksis, undervisningskvalitet og tekstaktiviteter i norskfaget. Mange studier har funnet sterk positiv sammenheng mellom tett oppfølging fra læreren, tydelig instruksjon og ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kapitlet ser vi på sammenhengen mellom prestasjoner i lesing og bakgrunnsvariabler som sosioøkonomisk status, kjønn og om elevene har majoritets- eller minoritetsbakgrunn. Resultatene viser at det er en svakere ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2003)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)This paper examines how teachers’ knowledge relations and the profession's epistemic infrastructure shape collective autonomy. Professionals' autonomy derives partially from their responsibility for a specific knowledge ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Et sentralt krav for den nasjonale rektorutdanningen i Norge er at den skal ha en praksisnær tilnærming til læring av ledelse. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan begrepet «praksisorientering» kan forstås. Dernest ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)En av skolens aller viktigste oppgaver er å gi elever relevant tekstkompetanse – ofte omtalt som literacy (NOU 8:2015). Literacy handler enkelt forklart om å skape mening i egne og andres tekster ved hjelp av tegn – og er ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen viser hvordan forfatterne av to norsklærebøker for videregående skole har valgt ulike strategier for å inkludere et flerkulturelt perspektiv i norskfaget. Grip teksten henvender seg til elever med en tradisjonell ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker hvordan kunnskapsområder samvirker i lektorstu-denters undervisningspraksis og refleksjon over praksis. Hensikten med studien har vært å få en nyansert forståelse av hvordan kunnskapsintegrasjon ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)Betydningen av at lærere utvikler kunnskap og holder seg faglig oppdatert, omtales som særlig viktig når det gjelder å bidra til elevenes læring. Denne avhandlingen søker å bidra med innsikt i og forståelse av hvordan ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Cette étude examine le rapport entre connaissances explicites de grammaire et usage de ces connaissances dans la production écrite libre chez 40 lycéens norvégiens apprenants du français L3. Les questions de recherche ...
-
Language Use in the Classroom: Balancing Target Language Exposure with the Need for Other Languages (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Recent trends in language education have promoted the use of students’ linguistic repertoires in the classroom. However, research is lacking into how languages are actually used in target language instruction. This study ...