Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 514-533 of 701
-
(Research report / Forskningsrapport, 2021)Denne rapporten presenterer en analyse av sensorreliabilitet ut ifra de foreløpige karakterene på skriftlig eksamen i videregående opplæring. Analysene er basert på karakterforslagene fra de to sensorene som foretok ekstern ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)The learning environment of students is a fundamental part of school life, both socially and academically. The ambition to create a school serving the best interests of all children is explored by analysing key concepts ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Education for sustainable development as presented by UNESCO involves a value dimension which is both pivotal and problematic. Pivotal, because values concern what matters to beings, problematic because the values brought ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2020)Since the 1980s the United Nations has called for a sustainable development, responding to the challenges of ecological crisis, global warming, and continuous social inequity. Within the sustainable development agenda ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Skal religionsundervisningen ta hensyn til elevenes personlige livssyn og verdier? Eller skal undervisningen avgrense seg til rent faglig kunnskap og refleksjon? Spørsmålet om religionsundervisningen skal ta hensyn til ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)Skjermopptak av det som gjøres på datamaskiner eller nettbrett, er en relativt ny datainnsamlingsmetode innenfor klasseromsforskning. Dette gir unike muligheter for å få et detaljert bilde av aktiviteter og arbeidsprosesser ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Skoleklima dreier seg om organisatoriske, fysiske og atferdsmessige forhold ved skolen. På bakgrunn av en systematisk kunnskapsoversikt mener Wang og Degol (2015) at skoleklima kan beskrives gjennom fire hovedområder med ...
-
(Series issue / Seriehefte, 2006)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)På samme måte som motivasjon og skolemiljø (målt ved trygghet, læringsfokus, psykososialt og fysisk miljø) har betydning for elevenes prestasjoner, har også skolemiljøet en betydning for elevenes motivasjon. Dette kapitlet ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2015)I denne artikkelen belyser jeg de didaktiske konsekvensene av at vi i Norge har nærmest 100% (1:1) dekning når det gjelder tilgang til digitale teknologier, både i hjemmet og på skolen. Dette er en situasjon som også er ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2018)Avhandlingen plasserer seg innenfor skriveforskning og skrivedidaktikk, og dreier seg om arbeid med argumenterende skriving i samfunnsfag og faget religion, livssyn og etikk (RLE) på grunnskolens ungdomstrinn. Den overordnede ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2017)Denne avhandlingens formål er å undersøke hvordan elever på ungdomstrinnet forstår og bruker skriftlige lærerkommentarer de får på tekster de skriver i norskfaget. Avhandlingen er artikkelbasert og består av tre artikler ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Språk er en viktig faktor i et likeverdsperspektiv. Denne studien bruker data fra TIMSS 2015 og TIMSS 2019 (9. trinn) for å se om endringer i hvor ofte elevene snakker norsk hjemme, kan forklare nedgangen i naturfagprestasjoner. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2021)This chapter traces the historical development of scientific models about gravity from antiquity to modern times. It is intended for readers who wish to learn more about historical perspectives of gravity, and also, for ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2015)There is growing research interest in school inspection throughout Europe; however, there have been few comparative studies between Swedish and Norwegian school inspectorates. Such a study is necessary since little is known ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2016)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)This chapter is our effort to synthesise the status of knowledge within what we will call “the field of English didactics in Norway”. We have examined 30 years of doctoral work in Norway, building our synthesis on accumulated ...