• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Høstingsarkiver
  • CRIStin høstingsarkiv
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Høstingsarkiver
  • CRIStin høstingsarkiv
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolens nye literacy Hvordan endres skolens tekstpraksiser når digital teknologi er tilgjengelig i klasserommet?

Blikstad-Balas, Marte
Journal article; AcceptedVersion; Peer reviewed
View/Open
Skolens-nye-literacy-learningtech-EGENARKIV.pdf (256.1Kb)
Year
2015
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-52839

CRIStin
1311083

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning [421]
  • CRIStin høstingsarkiv [15923]
Original version
Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2015
Abstract
I denne artikkelen belyser jeg de didaktiske konsekvensene av at vi i Norge har nærmest 100% (1:1) dekning når det gjelder tilgang til digitale teknologier, både i hjemmet og på skolen. Dette er en situasjon som også er stadig mer aktuell i de andre nordiske landene. Ved å gi elevene tilgang til Internett, svekkes grensene mellom det som er skolens tekster og andres tekster – grensene mellom hva som er innenfor og utenfor skolens literacy. Med bakgrunn i en gjennomgang av aktuell forskning, argumenterer jeg for at to helt sentrale endringer i skolens literacy er at elevenes tekstpraksiser er langt mer individualiserte enn noen gang tidligere, og at tekstpraksisene i skolen er mindre forankret i en institusjonalisert skolediskurs. Artikkelen diskuterer spenninger mellom literacy som er en institusjonalisert del av fagene og selvvalgt literacy bragt inn i skolen av eleven selv.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy