Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 842-861 of 2020
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Studien tar utgangspunkt i et skriveprosjekt som ble gjennomført i regi av Utdanningsetaten i forbindelse med Ibsenjubiléet i 2006. Prosjektet inkluderte syv 10. klasser ved syv forskjellige ungdomsskoler i Oslo, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien ser på et utvalg ungdommers erfaringer med hvordan sosiale medier påvirker deres identitetprosesser. Ved bruk av kvalitative forskningsintervju av seks informanter, har jeg prøvd å belyse problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I denne masteroppgaven har jeg studert fire norsklærere på ungdomsskolen sine forståelser og undervisning i reflekterende tekster. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: hvordan oppfatter, vurderer og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg norsklæreres muntlige vurderingspraksis og deres refleksjoner knyttet til en bestemt vurderingssituasjon, den muntlige fremføringen. Vurderingsforskningen er ofte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)PROBLEMSTILLING Problemstillingen i arbeidet med denne oppgaven har vært følgende: Hvilke signaler opplever elever med innvandrerbakgrunn at skolens sender, særlig via samfunnsfaget, om verdien av tilknytning til opphavskultur ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This article presents the results of an in-depth analysis of ten texts written by ten-year-old pupils during a religious education (RE) lesson about Jesus’ parables. The texts from the pupils’ notebooks were analysed with ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)In this article, we approach large questions regarding justice and equality in the Nordic classrooms. A substantial body of previous research emphasises the importance of student engagement in teaching and learning. Drawing ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This edited book challenges the limits of current educational philosophical discourse and argues for a restored normativisation of education through a powerful notion of justice. Moving beyond conventional paradigms of how ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Tema for denne studien har vært å undersøke hvordan jødedommen blir formidlet og oppfattet i religionsfaget, og hvilke kunnskaper som sitter igjen av undervisningen hos elevene. Samtidig undersøkte jeg elevenes og lærerens ...
-
Kan du svare på det? Lærers tilrettelegging for elevdeltagelse i litterære samtalerRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere kan tilrettelegge for elevdeltagelse i litterære samtaler. Med utgangspunkt i et sosiokulturelt læringssyn der språket og samtalen spiller en sentral ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)SAMMENDRAG AV MASTEROPPGAVEN I REALFAGSDIDAKTIKK TITTEL: KAN MAN UNDERVISE NATURFAG UTEN LÆREBOK? Rapport fra et forsøk på grunnkurs, allmennfag, hvor læreboka ikke var hovedlæringsmiddelet AV: TOFT, Inger-Lise PROGRAM: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Sammendrag Denne oppgaven tar utgangspunkt i norske elevers svake prestasjoner i algebra fra TIMSS-undersøkelsen 2011. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilken informasjon man kan få om elevenes forståelse ved å analysere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Begrepenes rolle i norsk samfunnsfagundervisning er noe vi vet svært lite om. Samtidig spiller begrepene i faget en sentral rolle i formidling av fagets innhold. Det er derfor ønskelig å belyse begrepenes posisjon i faget. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)I dette kommentarkapitlet vurderes lesing i PISA 2018 opp mot den reviderte norsklæreplanen i LK20. Kapitlet gir en gjennomgang av hva lesing er og har vært i norskfaget, og hvilke forskningsinnsikter denne antologien kan ...