Abstract
Begrepenes rolle i norsk samfunnsfagundervisning er noe vi vet svært lite om. Samtidig spiller begrepene i faget en sentral rolle i formidling av fagets innhold. Det er derfor ønskelig å belyse begrepenes posisjon i faget. Jeg har gjennom intervju som metode belyst hvordan fire lærere og fire elever forklarer at de forstår begrepene og deres rolle i samfunnsfaget. Gjennom en tematisk analyse viser jeg hvordan disse lærerne og elevene forstår begrepene i faget, hva begrepenes nytteverdi er, og jeg har pekt på hva lærere forteller at påvirker begrepenes rolle i faget og dets undervisning. Oppgavens problemstilling er som følger: Hva forteller et utvalg lærere og elever om hvordan de forstår begrepene og deres rolle i samfunnsfaget? Formålet med denne oppgaven er å bidra med innsikt i hvordan vi forstår begrepene og hvilken rolle de skal spille i undervisningen av samfunnsfaget. For å diskutere dette tar jeg utgangspunkt i sosiokulturell teori med vekt på bidragene og forståelsen til Vygotsky (1986), Wells (1999) og Milligan & Wood (2010). Gjennom anvendelse av denne teoretiseringen operasjonaliserer jeg begrepene begrep, begrepsforståelse, konsepter og konseptuell forståelse. Analysen identifiserer fire forskjellige forståelser av hva lærerne og elevene i denne studien forstår begrepene som; som samfunnsfagets språk; som verktøy eller virkemidler i utviklingen av konsepter; som generaliserte ord med varierende meningsinnhold; og som nøkkelord som forklarer sentrale temaer og innholdet de skal ta for seg. Jeg identifiserer også fire forskjellige forståelser av begrepenes nytteverdi; generell forståelse for samfunnet, muliggjøre handling, evne til å forstå noe nytt, og å stille seg kritisk til ulike budskap. Dette må derimot ikke anses som en uttømmende liste. I analysen identifiserer jeg også noen sentrale tendenser som påvirker hvilken rolle begrepene har i undervisningen. Først og fremst ble elevers forutsetninger og behov identifisert som noe lærerne opplevde som førende. Målet med begrepene i samfunnsfag ble også belyst, der et særlig viktig moment var deres rolle i å utvikle forståelse hos elever, med noe variasjon i hvordan dette skulle finne sted. Til slutt belyser jeg også en opplevd konflikt for noen av lærerne mellom å undervise begreper for å bevise kompetanse og å undervise begrepene rettet mot elevers forståelse for fagets konsepter. Studiens didaktiske implikasjoner innebærer at det kan være en viktig vurdering å tenke over hvilken rolle begrepene skal ha i deres samfunnsfagundervisning, da spesielt rettet mot hvordan en går frem for å undervise, og hva en som lærer verdsetter.