Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte av oppgavene er kjønnsforskjellene store. Det er disse oppgavene denne studien dreier seg om.
Oppgaven forsøker å finne ut hvilke egenskaper ved disse oppgavene som påvirker hvilke oppgaver jenter og gutter får til. For å svare på dette ble oppgaver med store kjønnsforskjeller gitt til en 8. klasse, og på bakgrunn av hvilke oppgaver de fikk til ble fem elever valgt ut til intervju. De fem elevene ble intervjuet om hva de tenkte rundt disse oppgavene.
Det viser seg i denne studien at hvilke assosiasjoner elevene får når de ser en oppgave, påvirker hvem som får til oppgaven eller ikke. Oppgaver som får elevene til å tenke på bilkjøring, favoriserer guttene, mens oppgaver som får elevene til å tenke på kunst og håndverks-aktiviteter, favoriserer jentene.
Et funn i denne studien som er uavhengig av kjønn, er at oppgavens visuelle uttrykk er viktigere for hva oppgaven får elevene til å tenke på, enn ordene i oppgaven.