Abstract
Denne studien ser på et utvalg ungdommers erfaringer med hvordan sosiale medier påvirker deres identitetprosesser. Ved bruk av kvalitative forskningsintervju av seks informanter, har jeg prøvd å belyse problemstillingen «Hvilke erfaringer har et utvalg 16-åringer av sosiale mediers betydning for konstruksjon og utøving av identitet?». Det har jeg gjort ved å drøfte funnene mine i lys av sentrale klassiske teorier om identitet, sosiale interaksjon og læring, og satt det inn i en forskningskontekst ved å se på nyere forskning om ungdommer, sosiale medier og identitet. Studien tar utgangspunkt i det ungdommene forteller om deres erfaringer og opplevelser med sosiale medier. Oppgaven viser hvordan ungdommene bruker sosiale medier som en forlengelse av deres sosiale, analoge liv, med fokus på nære relasjoner og interesser. De bruker ulike sosiale medier som Snapchat, Instagram og TikTok til forskjellige hensikter som å kommunisere, fremstille seg selv, finne informasjon, et tidsfordriv og føle sosiale tilhørighet. Det som preger hvordan de samhandler og fremstiller seg selv digitalt, er de ulike kontekstene de sosiale mediene fremmer. Kontekstene er knyttet opp til perfeksjon som et resultat av overførte og adopterte gjeldende normer og verdier som idealiserte kroppsbilder og anerkjennelse av sosialt nettverk. Det udefinerte publikumet på offentlige profiler hever terskelen for å dele. Det er et resultat av et behov for anerkjennelse og tilhørighet, som er særlig fremtredende i ungdomstiden. På private brukerprofiler opplever de en større frihet og deler mer av seg selv. De viser også at det digitale livet skiller seg fra det analoge gjennom masseeksponering av kroppsidealiserte bilder, spredning av informasjon og muligheten til anonymitet. Totalt sett skaper dette et sosialt press, preget av å vise perfeksjon og popularitet, de skulle ønske de var uten. Det er med på å påvirke hvordan de forstår og føler om seg selv, hvordan de lærer og hvordan de håndterer ungdomstiden. Refleksjon og bevissthet over de sosiale erfaringene de gjør seg, kan derimot bidra til å forme gjeldende normer og verdier i samfunnet.
This study tries to examine how a selection of youths experience social media's impact on their identity process. By using qualitative research interviews of six teenagers, I tried to answer the question “What does a selection of 16-year-olds experience in regard to social media's impact on the construction and enactment of their identity?”. I answer the research question by discussing the empirical data considering classic theories on identity, social interaction, and learning, and putting it into a research context by looking at more recent research on social media, identity and youths. This paper shows how youths use social media as an extension of their social relations and interests from their physical lives. They use different social media platforms, such as Instagram, Snapchat and TikTok for different purposes, for example communication, presenting themselves, obtaining information, pastime and gaining a sense of belonging. What affects the way they socially interact and how they digitally present themselves, are the different contexts social media creates. These different contexts are tied up to an idea of perfection because of transferred and adopted norms and values like idealised body images and recognition of social networks. The undefined audience on public profiles raises the standards of what they can share, while on private profiles they experience more freedom and can share more of themselves. This is a result of the need for recognition and a sense of belonging, which is especially apparent in adolescence. They also discern the digital life from the analogue, as the digital life increases the exposure of idealised body images, spreads information faster and provides the opportunity of being anonymous. In total, this creates social pressure, connected to perfection and popularity, which they wish to avoid. It affects the way they understand and feel about themselves, and how they learn and deal with different situations in their youth. Reflection and awareness of their social experiences can also be said to shape and create new norms and values in society.