Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 509-528 of 2022
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Norway has a complex, even paradoxical, relationship to the United Nations Agenda 2030 and its 17 Sustainable Development Goals. It makes considerable financial contributions to the United Nations and has strongly supported ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Research indicates that prospective commitment to a vocation is important to sustaining good professional practices. The purpose of the study was to explore, among Icelandic student teachers, how student teacher experiences ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Både forskere og LK20 peker på fagbegrepenes relevans for norskfaget og litteraturundervisningen. Likevel viser klasseromsforskning at mange elever bruker et hverdagsspråk når de diskuterer og skriver om skjønnlitteratur. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / SubmittedVersion, 2015)ProTed utvikler integrerte studiedesign som ivaretar lærerstudentenes profesjonslæring i lærerutdanningen. I dette kapitlet viser vi hvordan man kan jobbe med integrasjon innad i et fag, ved å presentere arbeidet med en ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2023)
-
(Research report / Forskningsrapport, 2021)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Fagsamtalen er en relativt ny muntlig vurderingsform i norskfaget. Som vurderingssituasjon er fagsamtalen spesielt egnet til å ivareta samtaleaspektet ved muntligheten. Selv om det finnes mye forskning på vurdering generelt, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne studien undersøker jeg hvilke funksjoner fagsamtalen kan ha som vurderingsform i samfunnsfag på ungdomsskolen. Dette gjør jeg med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken funksjon har fagsamtale som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne kvalitative studien utforsker hvordan rektorer i norske fagskoler utøver ledelse knyttet til sikring av arbeidslivsrelevans i fagskolestudenters læringsutbytte. Det er sett nærmere på hvordan fagskoler samarbeider ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres oppfatning av matematikk og matematikkundervisning, og hvordan de tilrettelegger for vurdering av elever som er i ferd med å lære seg norsk. Vi drøfter hvordan læreres tilpasninger ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Formålet med studien er å undersøke læreres oppfatning av matematikk og matematikkundervisning, og hvordan de tilrettelegger for vurdering av elever som er i ferd med å lære seg norsk. Vi drøfter hvordan læreres tilpasninger ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)I denne fagdidaktiske oppgaven tar jeg for meg faktorer som påvirker elevers valg av matematikkløp på videregående skole. Jeg ser på faktorer som ønsket fremtidig studieretning, motivasjon og mestring, i tillegg til å se ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2022)In this thesis, the candidate describes the oral feedback provided by teachers in mathematics lessons in Norwegian lower secondary school. The aim is to gain knowledge about the quality and quantity of oral feedback and ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)In this article we aim to understand how everyday family practices and practices of intimacy are connected in the formation of emotional ties in young people’s family relationships, by examining their relationship with ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven handler om bedømmersamsvar i norsk skriftlig i den videregående skolen. Det er en kasusstudie av fem læreres vurdering av et utvalg på fem tekster i den hensikt å finne svar på følgende problemstilling: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Formålet med denne avhandlingen var å undersøke bruken av femavsnittsmetoden som skrivepedagogisk metode i videregående skole. Femavsnittsmetoden er en tredelt tekstproduksjons- og tekststruktureringsmetode forankret i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Ettersom skjønnlitteratur er en stor del av engelskundervisningen i Norge, er det både betydelig og interessant å studere hvilke tekster elevene leser i engelskfagsklasserom. Tidligere forskning har funnet at valget av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Dialogen er med på å utvikle et menneske. Det er i møte med andres tanker, ideer, holdninger og verdensanskuelser at man finner ut hvem man selv er. Den filosofiske samtalen kan være en slik arena hvor tanker møtes, formes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Likeverd og likestilling er sentrale verdier i den norske opplæringa (Opplæringslova, 1998). I dette ligger et mål om å gi alle elever likeverdige muligheter gjennom rettferdig fordeling av ressurser, støtte og tid i fagene. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven er en kvantitativ undersøkelse hvor fokuset er på hvordan elever opplever det som skal kjennetegner god undervisningskvalitet i matematikk, og hvilke sammenhenger dette har med hvordan de presterer i ...