Abstract
Denne kvalitative studien utforsker hvordan rektorer i norske fagskoler utøver ledelse knyttet til sikring av arbeidslivsrelevans i fagskolestudenters læringsutbytte. Det er sett nærmere på hvordan fagskoler samarbeider med aktører i arbeidslivet, hvordan samarbeidet påvirker læringsutbytte i utdanningene og i hvilken grad oppdatert kunnskap «slippes inn» i fagskolers læringsarenaer. Konseptet om «løst koblede systemer» (Hargreaves, 2011; Orton & Weick, 1990) er valgt som teoretisk perspektiv for å utforske ledelsesimplikasjoner, knyttet til yrkesfaglig relevans i fagskoleutdanninger. I studien er kvalitative semi-strukturerte forskningsintervju valgt som metode. Det empiriske grunnlaget bygger på intervju med tre norske fagskoler. Tre rektorer, to mellomledere og seks lærere har deltatt i intervjuene som ble gjennomført våren 2021. Jeg har undersøkt på hvilken måte samarbeid med yrkesfeltet organiseres, hvordan læringsutbyttebeskrivelser påvirkes og hvordan resultatet av arbeidet har betydning for læreres undervisningspraksis og studentens læringsutbytte. Analyse av datamaterialet indikerer at fagskolerektorer har ulik ledelsespraksis, som kjennetegnes av ulik grad av tillitt eller kontroll. Rektors oppfatning av egen organisasjon, synes å ha betydning for hens utøvelse av ledelse. Denne ledelsesutøvelsen synes å ha betydning både for hvordan arbeidslivet påvirker utdanningenes innhold og på hvilken måte fagskolelærere endrer og fornyer sin praksis basert på ny kunnskap. Sentrale funn viser at de tre fagskolerektorene hver for seg utøver ledelse i et løst koblet tillitssystem, tett koblet kontrollsystem og dekoblet tillitssystem (Hargreaves, 2011; Orton & Weick, 1990). Disse tre tillitssystemene som rektor baserer sin ledelsespraksis på, kan forstås å ha betydelig innvirkning på hvordan fagskolerektorer sikrer at studentenes læringsutbytte er relevant for arbeidslivet.