Abstract
I denne studien undersøker jeg hvilke funksjoner fagsamtalen kan ha som vurderingsform i samfunnsfag på ungdomsskolen. Dette gjør jeg med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilken funksjon har fagsamtale som vurderingsform i samfunnsfag? Studiens empiri består av individuelle intervjuer med tre samfunnsfaglærere fra tre forskjellige skoler, og tre gruppeintervjuer og ett individuelt intervju med et utvalg av elevene til de tre lærerne. Totalt intervjuet jeg ti elever fra de tre skolene. Datamaterialet analyserte jeg ved hjelp av abduktiv metode, før jeg diskuterte funnene opp mot sentral teori om danning og vurdering i samfunnsfag. Funnene fra analysen av det innsamlede datamaterialet peker på tre funksjoner fagsamtalen kan ha, dersom den brukes som vurderingsform i samfunnsfag. Den første funksjonen er at fagsamtalen kan hjelpe lærerne å vurdere elevenes kompetanse. Både lærerne og elevene opplever at fagsamtalen, sammenlignet med andre vurderingsformer, gir større rom for elevenes helhetlige kompetanse. Den andre funksjonen fagsamtalen kan ha er å styrke elevenes læring. Gjennom fagsamtalen kan lærerne få informasjon om elevenes kompetanse og dermed hvor de er i læringsprogresjonen. Dersom læreren bruker denne informasjonen til å tilpasse undervisningen til elevenes læringsprogresjon, kan fagsamtalen fungere som vurdering for læring. Den siste funksjonen jeg argumenterer for at fagsamtalen kan ha, er å danne elevene til medborgere som kan delta i samfunnet. Ved hjelp av fagsamtalen kan elevene utvikle sosiale og muntlige ferdigheter som toleranse, respekt og å lytte til og kommunisere med andre. Dette er ferdigheter elevene vil ha nytte av i arbeids- og samfunnslivet. Funn fra analysen peker samtidig på at fagsamtalen er tidkrevende, og at en gruppebasert fagsamtale byr på utfordringer. Med bakgrunn i dette argumenterer jeg for at lærerne kan tilrettelegge for fagsamtaler i samfunnsfag ved å utvikle vurderingskriterier som er konkrete og forståelige for elevene, modellere ferdighetene som er nødvendig for å ha en god fagsamtale og gi elevene tilbakemeldinger som veileder videre i læringsprogresjonen deres. Dersom fagsamtalen faktisk rommer de tre funksjonene skissert over, er det en vurderingsform som vil fremme elevenes læring og romme formålet med å utdanne elevene til medborgere som kan delta i samfunnet de er en del av.