Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 214-233 of 2022
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/problemstilling Dannelse i senmoderniteten: Hvilken forståelse har lærere i videregående skole av begrepet dannelse, og hvilke utfordringer møter de i forhold til dannelse i skolen i dag. Temaet er valgt på ...
-
(Series issue / Seriehefte, 2004)Denne rapporten beskriver DIA-prosjektets intensjoner og teoretiske bakgrunn, implementering og resultater. Vi har lagt vekt på å tydeliggjøre de ulike undervisningsmodellene vi har utviklet, i tillegg til å beskrive ...
-
Data er en byggestein: En analyse av hvordan elever samler inn data og bruker det i sin utforskning (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med studien er å undersøke ”Hvordan samler elever data og bruker de den i praktiske arbeid ved utforskende naturfagundervisning”, denne studien ble gjennomført via en kvalitativ analysen av to klasser. Studien ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)Oppgaven tar utgangspunkt i tre områder i grunnskolen der det har foregått store forandringer de to siste tiårene. Dette er forandringer som igjen har fått konsekvenser for hvordan vi underviser i matematikk. De tre områdene ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)In recent years, governing regimes in education that emphasize ‘data’ and ‘evidence’ as a basis for decision making, performance management and accountability have been introduced in several countries, including the Nordic ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2019)Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Elever skal møte det faglige innholdet i samfunnsfaget blant annet med utgangspunkt i egne livsverdener og kulturelle referanserammer. Dette gjelder også de minoritetsspråklige elevene som kan ha tilknytninger til andre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke den skjønnlitterære klassikerens posisjon i norskfaget og hvilke refleksjoner lærere gjør seg om sitt eget tekstvalg. Målet med oppgaven har vært å besvare følgende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne studien undersøker hvordan norsklærere i den videregående skolen forstår det som kalles høytpresterende elever, og hvordan lærerne sier de tilrettelegger norskundervisningen for denne elevgruppa. Med høytpresterende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)12. mars 2020 stengte skoler ned, og covid-19 holdt både elever og lærere hjemme for en periode. Pandemien har vært utfordrende, men har også skapt muligheter. Denne masteroppgaven har hatt til formål å undersøke hva slags ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)The purpose of this study is to contribute to knowledge about school leaders’ and mentors’ perceptions, experiences, and legitimizations of national policy expectations about the organizing of mentoring of newly qualified ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Denne studien undersøker modelltekstsamtaler om leserinnlegg på åttende trinn. Leserinnlegg er argumenterende tekster, og forskning har vist at ungdomsskoleelevers argumenterende skrivekompetanse er mangelfull. Det er ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)I en polarisert tid er det viktig at vi kan deliberere for å skape samhold og for å finne løsninger på utfordringer. For å utvikle ferdigheter i deliberasjon er det viktig at elever får oppleve deliberative muligheter i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Temaet for denne avhandlingen er den deliberative samtalens mulighet i det dialogiske møtet mellom lærer og elev. Deliberasjon kan i korte trekk defineres som en prosess hvor ulike sider av en sak stilles mot hverandre og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Temaet for studien er styring og ledelse av høyere utdanning. Interessen for temaet skyldes den offentlige debatten som har pågått de siste årene om egnet styrings- og ledelsesstruktur innen universitets- og høyskolesektoren. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven undersøker deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet blant norske ungdomsskoleelever. Ifølge liberal-demokratisk teori kan demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet i og utenfor skolen ha positiv ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven er en undersøkelse av et utvalg elevers forståelse av deltakelse og medborgerskap, og deres opplevelser av å være deltakere og medborgere. Oppgaven omhandler også klasserommet som en deltakelsesarena og arena ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Dembra (Demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme) er et eksternt kompetansehevingstilbud for skoler i arbeidet med å skape inkluderende et fellesskap og skolemiljø. Hensikten med studien er å skaffe innsikt i ...