Abstract
12. mars 2020 stengte skoler ned, og covid-19 holdt både elever og lærere hjemme for en periode. Pandemien har vært utfordrende, men har også skapt muligheter. Denne masteroppgaven har hatt til formål å undersøke hva slags innvirkning digital hjemmeundervisning har hatt for en samfunnsfagklasse på videregående skole. I studien trekkes tråder til både opplevelsesdimensjonen, hvordan samfunnsfaget endret seg og deltakernes selvrapporterte digitale kompetanse. Forskning rundt digital hjemmeundervisning som resultat av covid-19 pandemien er ennå i utvikling, og denne studien gir et kvalitativt innblikk i en klasses erfaringer fra denne perioden. For å besvare problemstillingen er seks elever og en samfunnsfaglærer intervjuet. I tillegg har 25 av klassens 30 elever besvart en spørreundersøkelse. Med temaer som digital hjemmeundervisning i samfunnsfag; digital kompetanse; og mestring og oppfølging, har innsamlet data blitt analysert, og nye temaer som læringsutbytte og språkets betydning kommet til underveis. Hovedfunn i denne studien viser at overgangen fra ordinær klasseromsundervisning til digital hjemmeundervisning har gått ganske bra. Elever og lærer har samarbeidet og funnet gode løsninger for å gjennomføre undervisningen og komme seg gjennom pensum. Elevmedvirkning har dermed vært sentralt. Selv om digital hjemmeundervisning har fungert og elevene er fornøyde med hvordan samfunnsfaglæreren løste undervisningssituasjonen digitalt, mener flere at de har lært mindre enn vanlig, og samfunnsfagundervisningen har vært preget av langt mer selvstendig arbeid med oppgaver fra læreboken, lite muntlig aktivitet som diskusjon og helklassesamtaler, og elevene har deltatt mindre i undervisningen enn de pleier. Både samarbeid, utforskende oppgaver og diskusjoner er sentral del av kompetansemålene i samfunnsfag. Det rettes derfor søkelys mot at samfunnsfagundervisningen og læringsutbyttet i denne klassen kanskje har blitt litt begrenset som resultat av digital hjemmeundervisning. Alle oppgir at de var vant med å bruke digital teknologi i skolearbeid og undervisning fra før, og de digitale ferdighetene de hadde på forhånd har vært nyttig i perioden med digital hjemmeundervisning, både i overgangen, men også for følelsen av mestring.