Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 91-110 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling og begrunnelse I oppgaven har vi valgt å undersøke hvordan elevene oppfatter det vi har definert som klasseledelse, og hva elevene fremhever som viktig for at de har valgt å fullføre skoleåret. Vi har hatt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Høsten 2022 trer Fagfornyelsen i kraft i Religion og etikk-faget på videregående skole, og et av kjerneelementene i faget blir å «Kunne ta andres perspektiv». Denne oppgaven undersøker hvordan elevene tilnærmer seg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien undersøker hvordan ledelsen møter og håndterer utfordringer og muligheter som oppstår på en flerkulturell ungdomsskole. Studien er basert på tre intervjuer, der skolens rektor, tre mellomledere og tre lærere ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2017)Å lese og navigere på nettet handler om leseres atferdsmønster når de leser nett-tekster, og forener innsikt fra tekstvitenskap og leseforskning. Det sentrale begrepet navigasjon i nett-tekster innebærer å manøvrere mellom ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere i videregående skole oppfatter det nye kompetansemålet i samfunnskunnskap: “reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere i videregående skole oppfatter det nye kompetansemålet i samfunnskunnskap: “reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan fire norsklærere på 10. trinn opplevde at den digitale undervisningsperioden våren 2020 påvirket muntlighetsopplæringen, gjennom den overordnede problemstillingen: Hvordan ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2023)Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2016)Denne avhandlinga har sidemålsopplæring på nynorsk i vidaregåande trinn som emne og høyrer til under fagfeltet norskdidaktikk. Monografien undersøker og dokumenter korleis nynorsk som bruksspråk kan fungere som innfallsvinkel ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Temaet for denne oppgaven er elevers oppfattelse av begrepet muntlig kompetanse og deres opplevelse av lærerens vurderingspraksis av muntlige fremføringer i norsk. Oppgavens problemstilling er «Hva oppfatter elever på ...
-
Å ta andres perspektiv. Nytt kjerneelement og nye kompetansemål i fagene KRLE og Religion og etikk (Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Sammendrag: Denne artikkelen drøfter aspekter ved perspektivtaking som kjerneelement og kompetansemål i de nye læreplanene i KRLE og Religion og etikk. Perspektivtaking sees i lys av læreplaner og religionsvitenskapelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Kritisk tenkning ble satt på skolens dagsorden i 2020. I den nye læreplanen, LK20, er kritisk tenkning et viktig element. Det er en egen verdi i opplæringens verdigrunnlag og det er også ansett som en viktig kompetanse som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva slags fokus det er på lesing og tolking av bibeltekster i religionsundervisningen på videregående skole. Bakgrunnen for valg av tema er tanken om at religionsfaget står i et ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Politisk deltagelse sees på som et demokratisk ideal, og utdanning for demokratisk deltagelse er et viktig formål i samfunnsfag. Flere studier har pekt på politisk mestringstro som en viktig forutsetning for fremtidig ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I denne case-studien utforsker jeg hvordan aktører i én skole, skolens eier og ett UH- miljø arbeider i partnerskap for å utvikle skolens pedagogiske praksis innenfor begynneropplæring i skriving. Studien tar for seg hvordan ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Artikkelen er en analyse av to romantrilogier for ungdom, som begge skildrer en ung norsk jentes kamp for å hjelpe en afrikansk båtflyktning til et bedre liv i Vesten. I begge trilogier blir møtet med flyktningen og verdens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien undersøker hvordan seks norsklærere i videregående opplæring reflekterer rundt bruk av skeiv aktivistisk litteratur i norskfaget. Læreplanen gir litteraturundervisningen nye formål, og fordrer samtidig andre ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2024)Avhandlingen handler om det å være rektor i langvarige skolemiljøsaker. Formålet er å få økt kunnskap om hvordan rektorene reflekterer rundt sine opplevelser, beskriver og begrunner hvordan de utøver ansvar i slike saker. ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Norsk ungdom vokser opp i et av verdens rikeste, lykkeligste og mest egalitære land. Samtidig vet de at mange i verden lider. Hvordan skal de føle, tenke og handle i møte med verdens urettferdige fordeling av goder? I ...