Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg samfunnsfagslærere i videregående skole oppfatter det nye kompetansemålet i samfunnskunnskap: “reflektere over utfordringar i samband med grensesetjing og drøfte ulike verdiar, normer og lover som gjeld kjønn, seksualitet og kropp” (Utdanningsdirektoratet, 2020). Formålet med oppgaven er å utforske 1) hvordan samfunnsfagslærerne forstår kompetansemålet, 2) hvilke perspektiver de har på undervisning om seksuell grensesetting, 3) hva de beskriver som krevende eller ubehagelig, og 4) hvilken kompetanse lærerne har til å undervise om temaet. Oppgavens datagrunnlag består av ni kvalitative semistrukturerte intervju med samfunnsfagslærere fra ulike videregående skoler. Sentrale teorier i oppgaven er Goodlads (1979) læreplannivåer, Simon & Gagnons (1986) seksuelle skript, Censes (2019) seksuelle aktørskap, og Røthings (2019) ubehagets pedagogikk. Vi finner at informantene deler en nokså lik forståelse av kompetansemålet, og at seksuell grensesetting forstås som overordnet. Lærerne beskriver kompetansemålet som nytt, men forteller også om relatert undervisningserfaring. Samtlige lærere gir uttrykk for at formålet med kompetansemålet er å gjøre elevene i stand til å sette egne grenser, men også å forstå og respektere andres. Dette ønsker de å oppnå gjennom undervisning om normer og lover, samt relaterbare caser. Flere informanter ser ut til å støtte seg på sitt andre undervisningsfag; mens rettslærelæreren har ekstra fokus på lover, legger psykologi- og norsklærerne vekt på normer og verdier. Informantene beskriver egen kompetanse som mangelfull og bekymrer seg for å retraumatisere elever og stigmatisere minoritetselever. Generelt oppleves temaet som intimt og krevende å fagliggjøre. Sammen tyder funnene våre på at VGS-elever risikerer å få et både mangelfullt og varierende undervisningstilbud, noe som kan tenkes å særlig gå på bekostning av sårbare elever og minoritetselever. Dette bekrefter et behov for økt kompetanse blant lærere i VGS, men også økt tematisering av seksualitet og grensesetting i lærerutdanningene.