Abstract
Høsten 2022 trer Fagfornyelsen i kraft i Religion og etikk-faget på videregående skole, og et av kjerneelementene i faget blir å «Kunne ta andres perspektiv». Denne oppgaven undersøker hvordan elevene tilnærmer seg perspektivtaking i møte med en etikkpreget filmcase. Oppgavens problemstilling er: Hvilke innfallsvinkler og språklige ytringer bruker elever i faget Religion og etikk for å gå inn i andres perspektiv med utgangspunkt i en etisk case presentert gjennom filmen «My Sister’s Keeper»? Oppgavens tilknytning til forskningsfeltet er synliggjort gjennom empirisk og teoretisk litteratur knyttet til perspektivtaking, og rettferdighets- og omsorgsetikk. Forskningsdesignet er av kvalitativ art, og informantene, som bestod av Religion og etikk-elever i VG3, besvarte spørsmål knyttet til denne filmen. Resultatene viste at elevene benyttet et visst spekter av innfallsvinkler for å gå inn i perspektiv, og at disse innfallsvinklene ble uttrykt gjennom de etiske utfordringene elevene identifiserte, og måten de posisjonerte seg på. Gjennom de etiske utfordringene viste noen av informantene i løpet av sin refleksjon over filmen at de flyttet blikket fra sentrale til mer perifere utfordringer. Elevene posisjonerte seg gjennom identifikasjon, personlig identifikasjon og beskrivelser utenfra. De språklige ytringer som ble brukt omfattet både følelsesuttrykk og normuttrykk. Følelsesuttrykkene reflekterte omsorgsfraser og urettferdighetsfraser, mens normuttrykkene ble formulert som universelle prinsipper, eller som casespesifikke normer. Et av funnene viste at det ikke var en markant forskjell mellom de kvinnelige og mannlige informantene knyttet til følelsesuttrykkene de benyttet. Det viste seg også et samspill mellom de språklige ytringene i materialet, hvor normuttrykk ble benyttet for å forsterke eller understreke følelsesuttrykkene elevene presenterte. I oppgaven argumenterer jeg for og legger til grunn at arbeid med kjerneelementet «Kunne ta andres perspektiv» også inkluderer etikk. Det synliggjør og begrunner jeg gjennom henvisninger til læreplanen for Religion og etikk, og gjennom de resultatene jeg presenterer i oppgaven.