Abstract
Denne studien undersøker læreres undervisningspraksis og tilnærming til tekster fra realismen, og vg3-elevers opplevelse av arbeidet med disse tekstene. Oppgaven har som formål å bidra til en dypere forståelse av undervisningspraksiser og identifisere muligheter for å skape relevans og aktualitet i arbeidet med realismen. Tidligere forskning viser at undervisningen ofte har fokusert på klassiske verk fra realismen uten å ta hensyn til elevenes interesser, erfaringer og den moderne konteksten de befinner seg i. Denne studien søker derfor å utforske hvordan lærere tilnærmer seg tekstene og hvordan elevene opplever arbeidet med dem. Resultatene vil kunne gi verdifull kunnskap om undervisningsmetoder og hvordan man kan skape relevans og aktualitet i arbeidet med eldre tekster i norskfaget. Studien kan være til nytte for lærere, skoleledere og fagmiljøer i utviklingen av norskundervisningen på vg3-nivå, som potensielt kan bidra til å utvikle undervisningspraksiser som kan gi en berikende læringsopplevelse for elevene. For å få et helhetlig bilde av undervisningspraksisen og elevenes perspektiver tar studien i bruk både en kvalitativ og kvantitativ tilnærming, hvor data samles inn gjennom klasseromsobservasjoner, intervju av lærere og spørreundersøkelse til elever. Våre funn indikerer at læreren kan bidra til å skape en meningsfull og berikende læringsopplevelse for elevene ved å variere undervisningsmetoder og tekstutvalg, kontekstualisere tekstene og tilby veiledning i tolkning og refleksjon. Vår forskning understreker betydningen av en bevisst og reflektert tilnærming til undervisning av eldre tekster for å styrke elevenes litteraturforståelse og deres evne til å sette tekster inn i en bredere kontekst. Funnene våre bekrefter også betydningen av å fremme kritisk tenkning blant elevene i arbeidet med tekster fra realismen. Ved å oppmuntre til analytisk refleksjon og utfordre elevenes perspektiver, kan læreren bidra til å utvikle deres evne til å tenke kritisk og engasjere seg aktivt med tekstene. Det fremgår også tydelig at det er av stor betydning å ta hensyn til og etablere en sammenheng mellom elevenes personlige erfaringer og kunnskaper i lesing av skjønnlitteratur.