Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 744-763 of 2024
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)Denne studien er en kvalitativ studie av to kommuners arbeid med endrings- og utviklingsarbeid med et særlig fokus på innføring av ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Studien har hatt som formål å bidra med økt kunnskap ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2022)
-
Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen? (Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Denne oppgaven er en kvalitativ casestudie som utforsker hvordan rektorer tilrettelegger for utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. For å svare på problemstillingen etablerer vi et teoretisk rammeverk for analyse ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2015)Denne oppgaven er en kvalitativ casestudie som utforsker hvordan rektorer tilrettelegger for utvikling av profesjonelle læringsfellesskap. For å svare på problemstillingen etablerer vi et teoretisk rammeverk for analyse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Sammendrag En ambisjon i Kunnskapsløftet var å lage klare føringer for det viktigste innholdet i fagene, og synliggjøre hva som er sentrale kunnskaper og ferdigheter. Det resulterte blant annet i en innføring av kompetansemål, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne studien undersøker hvordan lærere på videregående underviser i lyrikk. Når man hører ordet lyrikk i sammenheng med skole tenker man gjerne på diktanalyse og en komplisert tekst der man skal forsøke finne skjulte ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2016)Prosesskvalitet handler om kvaliteten på læringsprosessen, og er det aspektet ved utdanningskvalitet som er av størst betydning for studentenes læring. Imidlertid er det mangel på etablerte indikatorer for prosesskvalitet. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunnen for studien har vært de endrede kravene som stilles til dagens skoleledere/ rektorer. Rektorrollen har utviklet seg fra det å jobbe med profesjonell og faglig styring av skolen til en mer mangfoldig rektorrolle. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Denne studiens mål er å utvikle et praktisk-didaktisk rammeverk for å operasjonalisere og vurdere elevers kompetanse i kritisk lesing. I læreplanen Kunnskapsløftet 2020 framheves det at elever skal kunne stille seg kritiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Hovedmålet med oppgaven er å utvikle en standardisert og relativt enkel modell for å vurdere og velge lærebøker i samfunnsfag. Utgangspunktet er lærerens dilemma; Hvordan skal jeg vurdere og velge ut lærebøker? Hva skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Sammendrag: TITTEL: Hvorfor skal jeg lære naturfag? ”Jeg vet ikke jeg, jeg skal jo bli fotballspiller.” AV: Hege Aardal VEILEDERE: Berit Bungum og Astrid Birgitte Eggen PROGRAM: RDID 4090 SEMESTER: Våren 2006 STIKKORD: ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Oppgaven er en kvalitativ casestudie av hvorfor fem nyutdannede lærere valgte å slutte som lærere. Studien har belyst følgende fenomen: Hvorfor slutter nyutdannede lærere? Organisasjons- og utdanningsforskning inspirerte ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Oppgaven er en kvalitativ casestudie av hvorfor fem nyutdannede lærere valgte å slutte som lærere. Studien har belyst følgende fenomen: Hvorfor slutter nyutdannede lærere? Organisasjons- og utdanningsforskning inspirerte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Ettersom dagens samfunn gir utallige muligheter for bruk av tekster i klasserommet, er det både viktig og interessant å studere bruk av lærebøker og andre tekster i klasserommet. Konseptualisering av tekster som verktøy ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Denne studien retter fokus mot talemålet til ungdom i Aurskog-Høland. Med utgangspunkt i begrepet språklig regionalisering har jeg forholdt meg til tre varieteter i tilknytning til dette prosjektet, nemlig romeriksmål, som ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)I denne masteravhandlingen undersøker vi høytpresterende elevers resonnerende skrivekompetanse. Tidligere har forskningen hovedsakelig vært rettet mot skrivekompetanse i grunnskolen, og det har ikke blitt gjort systematiske ...