Abstract
Hovedmålet med oppgaven er å utvikle en standardisert og relativt enkel modell for å vurdere og velge lærebøker i samfunnsfag. Utgangspunktet er lærerens dilemma; Hvordan skal jeg vurdere og velge ut lærebøker? Hva skal jeg se etter og hvordan skal jeg begrense vurderingen? Modellen skal kunne være et verktøy som forenkler, systematiserer og bevisstgjør valget av lærebok for læreren. Det betyr at den må fokusere på didaktisk planlegging, men ikke være for omfattende. Det finnes ingen slike standardiserte verktøy i dag, og forskning viser generelt manglende kunnskap og systematikk rundt lærebokvalget. Oppgaven kan gi lærere et verktøy i sin didaktiske planlegging, bidra teoriutviklende innenfor emnene samfunnsfagdidaktikk og lærebokvurdering og gi en generell innføring i emnet.
Vurderingsgrunnlaget og fundamentet for modellen utledes av et kritisk danningsperspektiv på samfunnsfag. Prinsippene fra dette didaktiske perspektivet danner det normative grunnlaget for vurderingen, og det organiserende grunnlaget for kategorisering av vurderingskriteriene. Aktuelle vurderingskriterier utledes av sentral læremiddelteori og publiserte lærebokanalyser. Modellen vurderer lærebøkene etter to hovedmål; I hvilken grad de formidler grunnleggende fagforståelse, og i hvilken grad de motiverer elevene til å arbeide mer med faget. Dette innebærer at det ikke er et krav om at lærebøkene gjennomgår alle kompetansemålene i læreplanen.
Vurderingsmodellen viser tydelige forskjeller mellom de to valgte lærebøkene i den empirisk kvalitative utprøvingen. Den er systematisk og det er relativt lett å knytte vurderingskriteriene til tekst eller bilde. Den bør derfor kunne være anvendelig i lærerens praksisfelt. Vurderingen sier ikke noe om kvalitet eller relativ verdi, men framhever hva de to lærebøkene har som sterke og svake sider. Mens «Fokus» er best på motivasjon, er «Samfunnsfag» best på å formidle grunnleggende fagforståelse. Denne vurderingen gir læreren anledning til å velge bok ut i fra preferanser og elevgrunnlag, men viser også at det kan være lurt å bruke flere ulike lærebøker i undervisninga.
Modellens gyldighet står og faller på om tilknytningen mellom didaktiske prinsipper og vurderingskriteriene er valid. Det vil si hvor godt denne sammenhengen er begrunnet. Ettersom noen vurderingskriterier prioriteres framfor andre, vil modellen videre avhenge av at også kategoriseringen av vurderingskriteriene er godt begrunnet.