Browsing Master i lesing og skriving by Issue Date
Now showing items 1-20 of 78
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut hva som kjennetegner bevisstheten om bruk av lesestrategier blant elever fra språklige minoriteter på 10.trinn. Resultater fra PISA- undersøkelsen viser at det er et ...
-
"Fagskriving er å skrive om virkeligheten" : En studie av fagskriving i historie på 7. trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er Kunnskapsløftets krav om skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag. Å lære å skrive i fagene, å tilegne seg den fagspesifikke måten å tenke og uttrykke seg på i ulike fag, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Vi har laget en todelt oppgave. Det ene vi ville se på, er om intensiv, eksplisitt undervisning i lesestrategier, kan ha korttids- og langtidseffekt på en elevgruppe på 20 elever på 4.trinn. Det har vært vanlig å kartlegge ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag I denne studien har jeg sett nærmere på elevbesvarelser til nasjonal leseprøve 2011. Jeg har i hovedsak hentet ut informasjon som berører leseforståelse. Målet for prosjektet har vært å se prøvebesvarelsene som ...
-
Hvilke oppfatninger finnes det av bildeboken i den andre leseopplæringen? : Intervjuer av fire lærere på fjerde trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)Bakgrunn og formål: I dagens kunnskapssamfunn er leseferdigheten viktigere enn noen gang, og leseopplæring blir ikke lenger likestilt med den første leseinnlæringen. Den andre leseopplæringen begynner når elevene har knekket ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)I kjølvannet av internasjonale og nasjonale leseprøver har norsk skole og leseopplæringen møtt hard kritikk. Særlig uttalt er det store gapet mellom minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers skoleprestasjoner. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne masteroppgaven omhandler kjønnsforskjeller i digital lesing blant 15-årige norske elever. I 2009 ble det i tilknyting til den ordinære papirbaserte leseprøven i PISA gjennomført en digital leseprøve. Formålet var å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Det overordnede målet med undersøkelsen har vært å finne ut «Hvordan et utvalg skårer på Nasjonal prøve i lesing for 5.trinn 2010, sammenlignet med landsgjennomsnittet for 2010 når testen deles opp i mindre deler?» Jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Oppgavens bakgrunn, tema og problemstilling Økt fokus på lesing fra myndigheter og leseforskere, justeringer i læreplanen, og økt interesse fra lærere om å øke elevenes leseprestasjoner, preger dagens skole. Kommunen denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i to sterke skrivere sin strategibruk under en heldagsprøve i norsk hovedmål. Dette er elever fra en 10. klasse i Oslo. Datamaterialet som ble samlet inn fra denne heldagsprøven ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Bakgrunn, formål og problemstilling: Min oppgaven er tilknyttet det pågående, longitudinelle forskningsprosjektet som gjennomføres av forskergruppen Child Language and Learning (CLL) ved Institutt for Spesialpedagogikk, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Problemstillingen jeg ønsket å finne svar på i denne oppgaven er: Hvordan kan vi jobbe med de yngste elevene for å bidra til utviklingen av reflekterte lesere med gode læringsstrategier? Spørsmålet belyses gjennom en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Dette prosjektet er en effektundersøkelse, der det prøves ut bruk av farger i lese- og skriveopplæringen for elever som gjennom tidligere lese- og skriveopplæring ikke har oppnådd funksjonelle avkodings- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Formålet med denne masteroppgaven er å prøve ut en strukturert analysesamtale om bildebøker på 7. trinn i tre ulike klasser for å se om metoden kan styrke elevenes leseferdighet og gi nye leseopplevelser. Materialet mitt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Mitt mål med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan LUS hjelper lærere med å legge til rette for kvalitativ vurdering og tilpasset leseopplæring. I tro på at lærere selv er de beste til å svare på dette, har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for oppgaven er å undersøke lesing av fagtekst i eksamensrettet grunnskole for voksne. Forskning på leseforståelse har vist at det å aktivere bakgrunnskunnskaper ved lesing av tekst fører til bedre leseforståelse. ...
-
Argumentasjon i primærtrekksvurdering av elevtekster. En nærstudie av fire lærereRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Jeg ønsket å se på hvordan lærere argumenterer når de vurderer elevtekster. Ved å la to par lærere vurdere to tekster hver fikk jeg et materiale jeg kunne analysere for likheter og forskjeller. Vurderingene ble gjennomført ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling: Den første skriftspråkundervisningen har tradisjonelt vært preget av undervisning i lesing (Hagtvet, 2004, Vannebo, 1994). Til tross for ulike tilnærminger og metoder og ulike ...