Abstract
Sammendrag
Bakgrunn, formål og problemstilling: Den første skriftspråkundervisningen har tradisjonelt vært preget av undervisning i lesing (Hagtvet, 2004, Vannebo, 1994). Til tross for ulike tilnærminger og metoder og ulike typer tilpasset undervisning, mislykkes en del barn i den første leseopplæringen, med de uheldige konsekvenser dette gir for deres læringsutbytte. En har altså behov for å oppdage barn som har utfordringer på et tidlig tidspunkt, slik at en kan finne egnede metoder for å støtte barna videre i sin skriftspråklige utvikling. Forskning viser at skriving ser ut til å bidra til å skape den metakognitive innsikten som lesing krever (Vygotsky, 1994,Ehri, 1997, Frith, 1985) og at den også kan avsløre hvor i utviklingen barn befinner seg (Hagtvet, 2004, Korsgaard, Hannibal & Vitger, 2011, Oullette & Senéchal, 2008). Skrivingen det her er snakk om er såkalt oppdagende skriving; - den eksperimenterende tilnærmingen barn viser i sine tidlige forsøk på å kommunisere med skrift (Read, 1971, Clay, 1975, Chomsky, 1979, Hagtvet, 1988). Jeg var derfor interessert i å undersøke om oppdagende skriving kunne være et nyttig element i skriftspråkopplæringen i første klasse. Jeg rettet søkelyset mot skriving som et redskap for kartlegging av barns behov for støtte i sin skriftspråklige utvikling gjennom problemstillingen:
PÅ HVILKE MÅTER KAN OPPDAGENDE SKRIVING PÅ SKOLENS FØRSTE TRINN SYNLIGGJØRE BARNS PEDAGOGISKE BEHOV?
For å besvare denne ganske vide problemstillingen, spisset jeg den inn mot to delproblemstillinger; den første dreide seg om utviklingstrinnene, den andre om de holdepunkter oppdagende kan gi for pedagogisk praksis.
a) Hvilke utviklingstrinn kan identifiseres i barns oppdagende skriving fra september til mars i 1.-klasse?
b) Hvilke holdepunkter kan barns oppdagende skriving gi for pedagogisk praksis?
Metode og materiale: Problemstillingen ble belyst ved hjelp av en kvalitativ kasusstudie av en 1.-klasse bestående av 21 elever. Studien foregikk fra september til mars. Studien omfattet dynamisk kartlegging av barnas utviklingstrinn i skriving ved hjelp av «Tegn et bilde» (Hagtvet, 2004) og skriving av setning etter diktat (med utgangspunkt i kodeskjema fra forskergruppen Children, Language and Learning, ISP, 2010), samt samtaler og observasjon. Det ble også foretatt kartlegging av bokstavgjenkjenning og – gjenkalling.
Hovedfunn: Studien avdekket at en ved å observere barns oppdagende skriving i 1.-klasse kunne identifisere et bredt spekter av utviklingstrinn innenfor samme klasse. Gjennom produktene og prosessen viste barna hvor langt de var kommet i sin utvikling, hva de var opptatt av og hvilke utfordringer de hadde. Dermed synliggjorde de også sine pedagogiske behov, noe som gav utgangspunkt for pedagogiske tiltak for å støtte barna videre i utviklingen.