• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Master i lesing og skriving
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for spesialpedagogikk
  • Master i lesing og skriving
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-78 of 78

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
"Sentence combining"-inspirert undervisning i et norsk klasserom 
Sundsbø, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne studien er en intervensjonsstudie hvor formålet er å prøve ut en undervisningsmetode kalt ”sentence combining”. ”Sentence combining” er en undervisningsmetode som er mye brukt i engelskspråklige land, men lite ...
Jeg elsker systemer 
Hammerborg, Anne Cathrine Bratteteig (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Skriveundervisning med fokus på grammatikk Restricted Access
Mageli, Åshild Bøhn (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Temaet for denne oppgaven er grammatikkundervisning for voksne elever med norsk som andrespråk. Grammatikkundervisning i andrespråksopplæring er et omdiskutert tema, men til tross for at forskning ikke har et entydig svar ...
Aktivisering av elevers forkunnskaper ved lesing av skjønnlitteratur. En videostudie av åtte skolers metodebruk. 
Johansen, Inger Marie (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Multimodal tekstskaping på nettbrett. En kvalitativ studie av elevers bruk av nettbrett på 4. trinn i skriveopplæringen. 
Mellingen, Isabella Leiva (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I dette prosjektet har jeg ønsket å undersøke hvordan elevene benytter seg av mulighetene som ligger i nettbrettet og i skriveapplikasjonen Book Creator når de skal skape en multimodal tekst. Jeg jobber på en 1:1 nettbrettskole, ...
Sammenhengen mellom lærerens kompetanse i undervisning av lesestrategier og elevenes leseforståelse Restricted Access
Strømdahl, Tonje (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Egenvurdering på småskoletrinnet 
Stubberud, Miriam Erika (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Jeg elsker å lese! ...eller? En kvalitativ studie av lesemotivasjon på ungdomstrinnet 
Olastuen, Cato (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Lesing er en kompleks aktivitet som krever mye av leseren. I tillegg til å avkode bokstavene og ordene, og forstå innholdet, kreves det også fokus, innsats, utholdenhet og målbevissthet av leseren for å iverksette, ...
Begynneropplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan bokstavinnlæring gjennomføres på 1. trinn. 
Angel, Trine Sørensen (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Hvordan kan skriving i matematikk bidra til matematisk forståelse? 
Stenvadet, Gine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Kjennetegn på god lærerpraksis for å styrke leseutviklingen hos elever på 3. trinn etter intensive lesekurs 
Kleven, Monika Bruun (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag Bakgrunn: Målet med denne studien var å finne kjennetegn på hva som er god praksis i etterkant av intensive lesekurs. Jeg ønsket å finne ut av hvordan læreren kunne videreføre et målrettet arbeid i sin ...
”Det er kanskje ikke sånne ord vi bruker her på skolen, da”. Nasjonal prøve i lesing i et andrespråksperspektiv. Restricted Access
Nilsen, Kristine Andora (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut i hvilken grad tekstene i nasjonale prøver er forståelige for andrespråkselever på mellomtrinnet, og hvilke forhold som gjør tekstene mer eller mindre tilgjengelige ...
Samtalens funksjon i flerspråklige klasserom. En narrativ litteraturoversikt. 
Løfblad, Pernille Aarø (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne oppgaven har vært å få en oversikt over studier som har undersøkt effekten av samtalen som læringsform i flerspråklige klasserom. Tidligere forskning gjort i både Norge og utlandet, viser at interaksjon ...
Skriving med blyant og tastatur En analyse av elevtekster på pc og i håndskrift 
Solberg, Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
I en analyse av 69 elevetekster skrevet for hånd og på pc har jeg sammenliknet tekstlengde, bruk av avsnitt, tegnsetting, ortografi og andel lange ord i teksten samt setningslengde. Resultatene viser at tekstene blir i ...
Når trening på lesing gir mening. En studie av leseforståelsesundervisning på 4. trinn. 
Jensen, Mona Beate (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Å være lærer i leseopplæring betyr å forholde seg til elever som har ulike forutsetninger i form av leseferdighet, grad av lesemotivasjon og relevant bakgrunnskunnskap i møte med skolens tekster. Lærere i leseopplæring bør ...
Overføring av leseforståelsesferdigheter fra førstespråk til andrespråk hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn Sammenhengen mellom vokabular og leseforståelse på førstespråket og leseforståelse på andrespråket -en systematisk litteraturoversikt 
Kollsete, Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Tegneserier i norskfaget. 
Dahlen, Fredrik (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Formålet med denne avhandlingen har vært å undersøke tegneseriers hermeneutiske potensiale i den videregående skolens litteraturundervisning. I den anledning utarbeidet jeg følgende problemstilling: Hva kan tegneserier ...
Barns lesing av bildebøker 
Bergan, Cathrine (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne studien handler om hvordan barn i ulike aldre og på tvers av kjønn leser bildebøker. I bildebøker er samspillet mellom verbaltekst og bilde viktig. I studien undersøker jeg om barna er mer opptatt av en modalitet enn ...
Lærernes bruk av samtalen i flerspråklige klasserom 
Wiberg-Bugge, Julie (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å få innblikk i hva som synes å være læringsfremmende bruk av samtalene. Dette er gjort ut fra et ønske om å hente ut relevante redskaper jeg og andre lærere kan bruke i samtaler ...
«Og disse er ting du må lete etter for å finne dem…» Kan en bildebok føre til mindre extraneous load og gjøre et litteraturbegrep lettere å forstå for digitalt innfødte 10. trinns elever? 
Myrstad, Veslemøy Eikrem (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Problemstilling: Kan en bildebok minske extraneous load og gjøre litteraturbegrepet intertekstualitet lettere å forstå for digitalt innfødte elever på 10. trinn? Norske elever rapporterer liten interesse for å lese ...
Forkunnskaper i rettslære 
Dagstad, Per Henrik (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Grammatiske ferdigheter og lesing 
Norbeck, Veronika Bølstad (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Nettbrett i den første skriveopplæringen 
Fodstad, Carin Elisabeth Björck (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Tema for denne studien er nettbrett i den første skriveopplæringen. Gode ferdigheter i skriving og lesing er kritisk for senere skolegang og arbeidsliv, og handler i ytterste konsekvens om å kunne delta i demokratiske ...
Bruk av minoritetsspråklige elevers førstespråk i andrespråksopplæringen -en ressurs for elevenes læringsutbytte? 
Hegglid, Berthe Tysvær (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Norge har siden 1967 vært et immigrasjonsland (Øzerk, 2013). Innvandring og tilflytting gjør skolenes klasserom til en arena satt sammen av elever med blant annet ulike språk, skolebakgrunn og oppvekstsvilkår. Norsk ...
Å lese i samfunnsfag. Samfunnsfaglig lesing i nasjonale leseprøver for 8. trinn (2007–2016) 
Jetne, Øystein (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Denne masteroppgaven omhandler samfunnsfaglig lesing i de nasjonale leseprøvene for 8. trinn i tidsperioden 2007–2016. De nasjonale leseprøvene skal måle elevenes lesekompetanse på tvers av fag, men bygger samtidig på ...
Hva kjennetegner god vokabularundervisning i ungdomsskolen? 
Fleisje, Elisabeth (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag Tittel: Kjennetegn på god vokabularundervisning i ungdomsskolen. Av: Elisabeth Fleisje Eksamen: Masteroppgave i pedagogikk, Lesing og skriving i skolen, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i ...
Effekten av vokabularintervensjoner på leseforståelsen hos elever på 3.-5.trinn. En systematisk litteraturoversikt. 
Mageli, Astrid Bøhn (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Leseforståelse er avgjørende for å lykkes med skoleprestasjoner, men også for å fungere godt i en voksentilværelse (Lervåg, Hulme & Melbye-Lervåg, 2017). Ifølge «the simple view of reading» består leseforståelse av to ...
Den kreative oppgaven -en utfordrende del av en kompetansebasert eksamen Restricted Access
Aasberg, Eli Kleppen (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Kan Helhetslesing med elementer fra Word Generation implementeres i hel klasse slik at de to programmene til sammen kan forsterke hverandre? Restricted Access
Linnerud, Heidi (Master thesis / Masteroppgave, 2017)
En bok for meg? Litteraturvalg med knyttneveprøven som metode. 
Nyhus, Mari (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Sammendrag Denne masteroppgaven har følgende problemstilling: Kan elever gjennom en strukturert metode klare å finne egnet litteratur på biblioteket på egenhånd? Studien oppgaven bygger på har til hensikt å undersøke om ...
Å tolke en bildebok. Bruk av analysebegreper som verktøy i utviklingen av elevenes tolkningferdigheter. 
Brekkli, Connie Lauren Davis (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
I denne studien er det undersøkt hvordan opplæring i og bruk av bestemte analysebegreper kan bidra til å gi elevene verktøy de kan ta i bruk i analyse og tolkning av bildebøker. Bakgrunnen for oppgaven var min interesse ...
Skolebiblioteket - en arena for økte leseferdigheter? 
Pedersen, Katrine Nøkleby (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Med stadig økende krav til elevers lesekompetanse, er det nødvendig å rette oppmerksomhet mot alle skolens arenaer som kan bidra til læring. En undervurdert og ofte nedprioritert læringsarena er skolebiblioteket. ...
Gutter og lesemotivasjon En kvalitativ studie av hvorfor gutter skårer dårligere på lesetester enn jenter, og et tiltak som virker 
Skeie, Gry Hilde Nyrud (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Hvor ble det av sjangrene? Læreres undervisning i teksters form og funksjon på 8.trinn 
Jensen, Linn Victoria Mørck (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Skriveundervisning etter Normprosjektet. Klasseromsobservasjon av et skriveforløp i overbevisende skriving 
Pedersen, Mette Oftedal (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en grunnleggende ferdighet i alle fag i grunnskolen. Som et uttrykk for denne måten å betrakte skriving, ble det utviklet et teoretisk skrivekonstrukt, uttrykt i form av ...
Leseforståelse blant minoritetsspråklige elever i grunnskole Restricted Access
Pakravan-Bahri, Nadia (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Begreper i naturfag. Hvordan arbeider lærere på mellomtrinnet for å utvikle elevers forståelse for faglige begreper i naturfag? 
Gjerdingen, Marit (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Fra 2006 har Kunnskapsløftet vært et styringsdokument og arbeidsverktøy for norske lærere i grunnskolen. Planen har vektlagt at elever skal lære fag gjennom fem grunnleggende ferdigheter; lesing, skriving, regning, digitale ...
Visuelle uttrykk i elevtekster - en studie av tegn i fortellende tekster på barnetrinnet 
Gjelsten, Monica (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Innenfor fagområdet lesing og skriving, er tekstkompetanse et sentralt tema. I skolen trenger elever tekstkompetanse for å kunne skape sine egne tekster hvor de setter visuelle uttrykk sammen med verbaltekst. Lærerne i ...
Naturfaglige skriveoppgaver for 4.trinn. En undersøkelse av skriveoppgaver i Gaia 4 og Cumulus 4. 
Gabrielsen, Anette (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Denne masteroppgaven handler om skriveoppgaver i naturfagsbøker for 4.trinn. En analyse av skriving i prosess og type skrivehandling i et utvalg skriveoppgaver fra Gaia 4 og Cumulus 4, forteller i hvilken grad lærebokoppgavene ...
Sjangerpedagogikk - veien til bedre skriveferdigheter? 
Reinholt, Hege (Master thesis / Masteroppgave, 2016)
Sammendrag På bakgrunn av stadig strengere krav til lese- og skriveferdigheter i dagens samfunn og utfordringene knyttet til hvordan man kan gi voksne minoritetsspråklige god opplæring i skriving, undersøker jeg i denne ...
Oppdagende skriving på PC og papir En undersøkelse av hvordan skriving kan fremme førsteklassingers avkodingsferdigheter 
Svendsen, Hilde Henriksrud (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Sammendrag I følge læreplanen for Kunnskapsløftet skal elevene kunne lese med sammenheng og forståelse etter andretrinn (LK06, udatert a). Fordi lesing og skriving er veien til kunnskap, stiller samfunnet høye krav til ...
Oppdagende skriving på Pc og papir En undersøkelse av hvordan skriving kan fremme førsteklassingers avkodingsferdigheter 
Eide, Marit Aars (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Sammendrag I følge læreplanen for Kunnskapsløftet skal elevene kunne lese med sammenheng og forståelse etter andretrinn (LK06, udatert a). Fordi lesing og skriving er veien til kunnskap, stiller samfunnet høye krav til ...
Minoritetsspråklige elever og deres bruk av lesestrategier Et utvalg minoritetsspråklige elevers bruk av lesestrategier i møtet med norske fagtekster Restricted Access
Hussain, Maryam Sabeen (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I løpet av skolegangen skal elever lese en mengde tekster. Tekstene kan ofte være avanserte der det ofte er ny informasjon som elevene skal tilegne seg. I videregående skole forventes det at elevene skal være kjent med det ...
En systematisk review av leseprogrammet Concept-oriented reading instruction 
Braate, Caroline (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen? Restricted Access
Fredriksen, Jorun Lill (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Det finnes ikke barn i gråsonen lenger... Hvilke systematiske tiltak iverksettes for elever i gråsonen? Restricted Access
Vågen, Hilde Marie (Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2015)
Multimodal samskriving på nettbrett 
Aarsæther, Eirik (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Målet med denne oppgaven har vært å studere Hvordan flerspråklige elever bruker nettbrett til samskriving av en fagtekst . Temaet er omfattende, og i oppgaven har jeg valgt å belyse det ut fra følgende forskningsspørsmål: ...
Bruk av prosessorienterte arbeidsformer i flere fag. En kvalitativ studie av et utvalg læreres skriveundervisning 
Olsen, Sigrid Kjelland (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Formålet med denne avhandlingen har vært å undersøke bruken av prosessorienterte arbeidsformer blant lærere som prioriterer skriving i fagene. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo ...
Begrepene i naturfag. Hvordan arbeider lærere med naturfaglige begreper gjennom dialog, lesing og skriving for å legge til rette for elevenes forståelse av naturfagtekster? 
Roen, Gerd (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
Grunnleggende ferdigheter er innlemmet i fagplaner i Kunnskapsløftet, og alle lærere har ansvar for å utvikle disse ferdighetene i de fagene de underviser i. Gjennom fagspesifikk muntlig bruk av språket, lesing og skriving ...
Ordforrådsundervisning på barnetrinnet. Hva bør man ta hensyn til? 
Bøen, Linda Birgitte (Master thesis / Masteroppgave, 2015)
I denne oppgaven har jeg sett på hvilke faktorer man må ta hensyn til når man skal legge opp til ordforrådsundervisning. I begynnelsen av oppgaven ser jeg på ulike sider ved ord, ordforråd, lesing og leseforståelse, før ...
Kan elevstyrte gruppediskusjoner på mellomtrinnet fremme elevers reflekterende ferdigheter og tekstforståelse? Et Systematisk Review av metoden Collaborative Reasoning 
Kirkerud, Tove (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Evne til refleksjon, kritisk tenkning og argumentasjon er kompetansemål i Kunnskapsløftet (Utdanningsdirektoratet, 2006). Disse målene skal være deler av elevens kompetanse etter 2., 4., 7. og 10. trinn, med økende krav ...
Leseferdigheter på 3.trinn. En studie av hvordan det står til med leseferdighetene på 3.trinn ved en skole i Oslo. 
Hoholm, Camilla Hélen (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Tittelen på denne masteroppgaven er Leseferdigheter på 3.trinn. En studie av hvordan det står til med leseferdighetene på 3.trinn ved en skole i Oslo. Jeg har, som tittelen indikerer, tatt utgangspunkt i en byskole i Oslo ...
Undervisning i lesestrategier på mellomtrinnet. En analyse av åtte intervensjonsstudier. 
Ringseth, Kristina (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Hvor i teksten står det? En undersøkelse av hvorvidt fagteksters språk og struktur innvirker på leseforståelse hos elever på mellomtrinnet 
Ness, Cathrine (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Å mestre fagtekstenes verbalspråk og struktur er utslagsgivende for forståelse og tilegnelse av de ulike fagene.På mellomtrinnet konfronteres elevene med fagtekster som i større grad enn tidligere setter krav til deres ...
Leseforståelse i ungdomsskolen. Om hvordan lærere underviser i forståelse av fagtekster. 
Thon, Lene (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn og formål I et samfunn hvor det å være i stand til å forstå kompliserte tekster er nødvendig for å beherske sitt liv, ønsket jeg å rette fokus på hvordan og i hvilken grad leseforståelse undervises i ungdomsskolen. ...
Ordkunnskapens betydning for leseforståelsen: Kan ordkunnskap bidra til å forklare forskjeller i leseforståelse hos svake ordavkodere på 3. trinn? 
Galaasen, Marte Mølster (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i den forenklede leseformelen «The simple view of reading»: Leseforståelse = avkoding x språkforståelse (Gough & Tunmer, 1986). På den ene siden ...
Lærerrespons på andrespråksteksten Om hvordan læreren legger til rette for respons på tekster og hvordan denne blir utnyttet av elevene på 8. trinn 
Hernæs, Lene Elisabeth Kongsvik (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn og formål Læreren skal bidra til å utvikle og kvalitetssikre lese- og skriveopplæringen for andrespråkselever gjennom hele grunnskoleløpet. Hvordan jobber læreren med respons på tekster, og brukes det prosessorienterte ...
Intensiv lesetrening for en elev med dysleksi. En studie av helhetslesingsmetoden. 
Johnsgård, Marthe (Master thesis / Masteroppgave, 2014)
Bakgrunn: Gode lese- og skrivekunnskaper er viktig. Svake leseferdigheter kan påvirke læringsutbytte og den skolefaglige utviklingen. Elever med dysleksi er i en utsatt gruppe når det gjelder å lese og skrive. Det finnes ...
Bruk av farger som støtte i leseopplæringen : Kan bruk av farger i leseopplæringen være med og gi elever med lese- og skrivevansker bedre avkodings- og staveferdigheter? 
Sandholt, Bente (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag Dette prosjektet er en effektundersøkelse, der det prøves ut bruk av farger i lese- og skriveopplæringen for elever som gjennom tidligere lese- og skriveopplæring ikke har oppnådd funksjonelle avkodings- og ...
Bildebok på 7.trinn : Hvordan kan en strukturert analysesamtale om ikonotekst styrke elevenes leseferdighet og gi nye leseopplevelser? 
Hegde, Grethe (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Formålet med denne masteroppgaven er å prøve ut en strukturert analysesamtale om bildebøker på 7. trinn i tre ulike klasser for å se om metoden kan styrke elevenes leseferdighet og gi nye leseopplevelser. Materialet mitt ...
"Alle snakker om LUS" : En analyse av LUS som kvalitativt kartleggingsverktøy for leseopplæring i barneskolen 
Vegge, Ragnhild Hergum (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Mitt mål med denne masteroppgaven har vært å få innsikt i hvordan LUS hjelper lærere med å legge til rette for kvalitativ vurdering og tilpasset leseopplæring. I tro på at lærere selv er de beste til å svare på dette, har ...
Lesing med mening : —om SRL i begynneropplæringen 
Fritsvold, Anne-Guri (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Problemstillingen jeg ønsket å finne svar på i denne oppgaven er: Hvordan kan vi jobbe med de yngste elevene for å bidra til utviklingen av reflekterte lesere med gode læringsstrategier? Spørsmålet belyses gjennom en ...
Sammenhengen mellom mors utdanningsnivå og norske barns leseforståelse i 4. klasse 
Blandehoel, Sissel E. (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Bakgrunn, formål og problemstilling: Min oppgaven er tilknyttet det pågående, longitudinelle forskningsprosjektet som gjennomføres av forskergruppen Child Language and Learning (CLL) ved Institutt for Spesialpedagogikk, ...
Forholdet mellom morfologiske ferdigheter og leseforståelse 
Thorbecke-Nilsen, Vigdis Vad (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Argumentasjon i primærtrekksvurdering av elevtekster. En nærstudie av fire lærere Restricted Access
Furuberg, Klara (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Jeg ønsket å se på hvordan lærere argumenterer når de vurderer elevtekster. Ved å la to par lærere vurdere to tekster hver fikk jeg et materiale jeg kunne analysere for likheter og forskjeller. Vurderingene ble gjennomført ...
Lesing av fagtekst : En studie av læreres aktivering av minoritetsspråklige elevers bakgrunnskunnskap ved lesing av fagtekst i eksamensrettet grunnskole for voksne. 
Nordlie, Randi (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Tema for oppgaven er å undersøke lesing av fagtekst i eksamensrettet grunnskole for voksne. Forskning på leseforståelse har vist at det å aktivere bakgrunnskunnskaper ved lesing av tekst fører til bedre leseforståelse. ...
Oppdagende skriving : metode og verktøy i den første skriftspråkopplæringen Restricted Access
Skulstad, Randi Nygård (Master thesis / Masteroppgave, 2013)
Sammendrag Bakgrunn, formål og problemstilling: Den første skriftspråkundervisningen har tradisjonelt vært preget av undervisning i lesing (Hagtvet, 2004, Vannebo, 1994). Til tross for ulike tilnærminger og metoder og ulike ...
"Fagskriving er å skrive om virkeligheten" : En studie av fagskriving i historie på 7. trinn Restricted Access
Bjøndal, Ane (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er Kunnskapsløftets krav om skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag. Å lære å skrive i fagene, å tilegne seg den fagspesifikke måten å tenke og uttrykke seg på i ulike fag, ...
Nasjonale prøver, - hva så? : Undersøkelse av 5.trinnelevers lesekompetanse i lys av nasjonal leseprøve. 
Ljønes, Grethe Kristiane Hasseleid (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag I denne studien har jeg sett nærmere på elevbesvarelser til nasjonal leseprøve 2011. Jeg har i hovedsak hentet ut informasjon som berører leseforståelse. Målet for prosjektet har vært å se prøvebesvarelsene som ...
Intensiv, eksplisitt lesestrategiopplæring på 4.trinn. Utvikling av kartleggingsverktøy i lesestrategier. : Et pilotstudie i å måle effekt av lesestrategier 
Håvard, Tjora; Borkø, Kristin Margrethe Pretorius (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Vi har laget en todelt oppgave. Det ene vi ville se på, er om intensiv, eksplisitt undervisning i lesestrategier, kan ha korttids- og langtidseffekt på en elevgruppe på 20 elever på 4.trinn. Det har vært vanlig å kartlegge ...
Hvilke oppfatninger finnes det av bildeboken i den andre leseopplæringen? : Intervjuer av fire lærere på fjerde trinn Restricted Access
Lunder, Line Kristine (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Bakgrunn og formål: I dagens kunnskapssamfunn er leseferdigheten viktigere enn noen gang, og leseopplæring blir ikke lenger likestilt med den første leseinnlæringen. Den andre leseopplæringen begynner når elevene har knekket ...
"Jeg har prøvd det selv, og det hjelper!" : Bevissthet om bruk av lesestrategier blant elever fra språklige minoriteter på 10. trinn 
Frimannslund, Louise (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut hva som kjennetegner bevisstheten om bruk av lesestrategier blant elever fra språklige minoriteter på 10.trinn. Resultater fra PISA- undersøkelsen viser at det er et ...
De vet ikke hva en hytte er... : en undersøkelse av hvordan en skole møter utfordringene rundt forståelse av fagtekster hos minoritetsspråklige elever på mellomtrinnet 
Kaspersen, Cathrin (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
I kjølvannet av internasjonale og nasjonale leseprøver har norsk skole og leseopplæringen møtt hard kritikk. Særlig uttalt er det store gapet mellom minoritetsspråklige og majoritetsspråklige elevers skoleprestasjoner. ...
Kjønnsforskjeller i digital lesing : En studie av 15-åringers digitale lesekompetanse i PISA 2009 
Aasebø, Marie Cecilie (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Denne masteroppgaven omhandler kjønnsforskjeller i digital lesing blant 15-årige norske elever. I 2009 ble det i tilknyting til den ordinære papirbaserte leseprøven i PISA gjennomført en digital leseprøve. Formålet var å ...
Sterke skrivere, ulike veier til målet : Skrivestrategier hos to elever på 10. trinn 
Kaarby, Maren (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Sammendrag Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i to sterke skrivere sin strategibruk under en heldagsprøve i norsk hovedmål. Dette er elever fra en 10. klasse i Oslo. Datamaterialet som ble samlet inn fra denne heldagsprøven ...
Selvoppfattelse og nivåbasert leseopplæring 
Holm, Liv Dokk (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Hva betyr elevenes interesser, bakgrunnskunnskaper og utholdenhet for resultater på den nasjonale prøven i lesing? 
Unnerud, Hege Dahl (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Det overordnede målet med undersøkelsen har vært å finne ut «Hvordan et utvalg skårer på Nasjonal prøve i lesing for 5.trinn 2010, sammenlignet med landsgjennomsnittet for 2010 når testen deles opp i mindre deler?» Jeg ...
Systematisk Observasjon av Lesing- og hva så? : Hvordan kan Systematisk Observasjon av lesing være et utgangspunkt og et verktøy for å utarbeide, gjennomføre og evaluere et intensivt og individuelt tilpasset lesekurs for en gruppe svake lesere på 3.trinn? Restricted Access
Iversen, Gunn Tone (Master thesis / Masteroppgave, 2012)
Oppgavens bakgrunn, tema og problemstilling Økt fokus på lesing fra myndigheter og leseforskere, justeringer i læreplanen, og økt interesse fra lærere om å øke elevenes leseprestasjoner, preger dagens skole. Kommunen denne ...
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2018 (9)2017 (20)2016 (11)2015 (10)2014 (8)2013 (9)2012 (11)Document TypeMasteroppgave (78)Gruppeoppgave (4)AuthorAarsæther, Eirik (1)Aasberg, Eli Kleppen (1)Aasebø, Marie Cecilie (1)Angel, Trine Sørensen (1)Bergan, Cathrine (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy