Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 323-342 of 701
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Tema for denne studien er lektorstudenters vurderinger av veiledning i praksis. Data er innhentet fra studenter ved en lektorutdanning for 8–13. trinn når studentene er noe over halvveis i studiet: de har gjennomført faglig ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2021)Lesing som grunnleggende ferdighet har vært sentralt i Kunnskapsløftet (K06), og det har vært stor satsing på å øke læreres lesedidaktiske kompetanse de siste tiårene. Det overordnede målet for denne avhandlingen er å ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion, 2023)One of the primary goals of educational research is to identify effective and equitable school practices that aim to promote desired educational outcomes for all students, regardless of their background. This pursuit raises ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA presenterer forskning basert på PISA-undersøkelsen 2018. Hovedresultatene fra undersøkelsen ble presentert i en kortrapport i desember 2019, og denne antologien ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)For å studere undervisningskvalitet vil det være en fordel å kombinere data fra et makro og meso- nivå med detaljerte studier av hva som skjer i klasserommet. Flere har etterlyst studier som ser på sammenhenger mellom ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2024)This article explores the methodological impact of sharpening researchers’ listening skills as part of the development of more context- and participant-sensitive approaches to research. The starting point is an analysis ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Livssyn kom inn som tema i religionsundervisningen i Norge i siste del av 1900-tallet. Det er likevel fortsatt vesentlige sider ved livssynsbegrepet som trenger nærmere avklaring. Dette gjelder blant annet hvordan livssyn ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2014)Tilgjengeliggjort med tillatelse fra Novus Forlag.
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2015)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Denne studien undersøker hvilke organisasjonsmessige faktorer som er relatert til læreres kollegiale hjelpsomhet med IKT i undervisning og læreres forbedringsbestrebelser. Analysen baseres seg på et utvalg av lærere i ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Elever i norske videregående skoler har vanligvis tilgang til datamaskiner med internett-tilgang mens undervisningen pågår. Teknologitilgjengeligheten kan ha betydning for læreres mestringsforventninger til faglig undervisning. ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Lærernes kompetanse og undervisningskvalitet har betydning for elevenes prestasjoner, mens elevsammensetningen i en klasse har betydning for både undervisningskvalitet og prestasjoner. Dette kapitlet undersøker om endringer ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)I dette kapitlet undersøker vi sammenhengene mellom læreres kvalitet, deres undervisningskvalitet samt -kvantitet og elevers prestasjoner i naturfag på 5. trinn. TIMSS 2015-rapporten undersøkte en del av disse relasjonene ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2011)
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021).
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2015)
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2018)Formålet med denne avhandlingen i norsk fagdidaktikk er å undersøke norsklæreres vurderings- og særlig tilbakemeldingspraksis i lys av Vurdering for læring (VfL)-teori. Overordnet forskningsspørsmål er: Hva kjennetegner ...
-
(Research report / Forskningsrapport / PublishedVersion, 2014)Læringsressurser og arbeid med sjangeren fantasy Læreboka sto sentralt i engelskundervisningen i en klasse på 8. trinn. Men den har ikke lenger har den samme styrende funksjon som er beskrevet i tidligere studier. Læreboka ...
-
(Chapter / Bokkapittel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)This chapter explores the issue of agency as a central feature of makerspaces, and the challenges and opportunities that may emerge in that regard when such spaces are designed targeting young learners. Educational research ...