Abstract
Kartleggingsprøver i regning for småskoletrinnet ble innført i 2009 og kan sees som ett av tiltakene som skal hjelpe skolene med tidlig innsats. Prøvene skal brukes til å identifisere og følge opp elever under en bekymringsgrense. Til forskjell fra nasjonale prøver, er resultater og data fra kartleggingsprøvene skolens eiendel. Den enkelte skole har ansvar for å følge opp identifiserte enkeltelever, men hvordan den enkelte skole arbeider med kartleggingsprøven, bestemmes av skolen selv. Det er utviklet et veiledningsmateriell til prøvene, samt en instruks til gjennomføring, som skal hjelpe skolene i arbeidet med kartleggingsprøvene.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har hatt ansvar for å utvikle kartleggingsprøvene på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Underveis i prøveutviklingen har det vært stort fokus på å validere innholdet i prøvene med elever, lærere og skoleledere. Nå som prøvene er vel etablert, er det naturlig å følge opp dette arbeidet med å undersøke hvordan skolene bruker prøvene. Ett ledd i følgestudiene er denne spørreundersøkelsen som er gjennomført med Oslo-rektorer vinteren 2017. Til sammen 53 rektorer har svart på undersøkelsen, og i denne rapporten gir vi en kortfattet oppsummering av hvordan de svarer. Tidligere er det gjennomført intervjuer med lærere og skoleledere i to ulike kommuner.