Abstract
Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om religiøs radikalisering og ekstremisme fører til nye utfordringer, og i hvor stor grad det påvirker lærernes arbeid med faget. Hvordan disse fenomenene påvirker fagets holdningsdannende aspekt ble vektlagt. Den metodiske tilnærmingen i studien er kvalitativ. Jeg har valgt å gjennomføre fire semistrukturerte intervjuer med lærere på den videregående skolen, som alle har religion og etikk som undervisningsfag. Studiens funn drøftes i lys av faglige perspektiver på ekstremisme og perspektiver fra religionsdidaktisk litteratur. Hovedfunnene i studien viser at informantene mener at radikalisering og ekstremisme er aktuelle temaer som hører hjemme i religion og etikk faget. Informantene er enige om det kan være utfordrende å ta opp temaer som radikalisering og ekstremisme i undervisningen. De mener tematikken kan påvirke holdningsdannelsen negativt, men så lenge denne utfordringen håndteres av læreren vil den ikke utgjøre noe stort problem. Informantene understreker at det viktigste i forbindelse med radikalisering og ekstremisme er å nyansere bildet elevene presenteres for, og legge til rette for at elevene utvikler en nyansert forståelse av fenomenene.