Abstract
Regjeringen har varslet en ny leselyststrategi som skal være klar på nyåret 2024. Bakgrunnen er at studier viser at unge leser mindre enn tidligere. Blant annet finner storskalaundersøkelsene PISA 2018 og PIRLS 2021 at norske elever er blant de minst positive til lesing blant landende som deltar i undersøkelsene. Tidligere forskning finner en tydelig sammenheng mellom leselyst og lesekompetanse. Lesing regnes som en av de grunnleggende ferdighetene i skolen, og er en forutsetning for å kunne delta aktivt i arbeidslivet og i det demokratiske samfunnet. Å legge til rette for leselyst må derfor prioriteres i skolen, særlig i norskfaget som har et særskilt ansvar for elevers lesekompetanse. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hva slags grep kan norsklærere i ungdomsskolen gjøre for å bidra til elevers leselyst? Jeg tar utgangspunkt i teori og tidligere empiriske studier om leseengasjement og litteraturarbeidet i klasserommet. Datamaterialet består av to fokusgruppeintervjuer med til sammen 5 elever og individuelle intervjuer med to lærere, fra to ulike klasser som deltar i Foreningen !les sin leselystaksjon tXt-aksjonen. Intervjuene baserer seg blant annet på observasjoner av klassenes arbeid med aksjonen. Gjennom en induktiv analyse av intervjudataene kommer jeg fram til at elevene og lærerne deler mange av de samme oppfatningene om hvordan det kan legges til rette for leselyst i norskundervisningen, og disse kan samles i tre hovedfunn. Elevene må for det første få mulighet til å lese litteratur som treffer dem. Dette kan være litteratur som de opplever som spennende eller som de kan kjenne seg igjen i og relatere seg til. Det andre hovedfunnet handler om at elevene må bli eksponert for lesing og litteratur. Elevene har ofte en formening om at lesing er kjedelig, og må derfor av og til «tvinges» til å lese for å erfare at lesing kan gi gode opplevelser. Til slutt finner jeg at det må tilrettelegges for at elever deler leseopplevelser med hverandre. Lesing blir sett på som en lite populær aktivitet. Å tilrettelegge for lesemøter og deling av leseopplevelser kan skape lesekulturer og lesende fellesskap. Dette kan skape leselyst.