Abstract
Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie hvor det undersøkes hvordan skoleeier kan legge til rette for skoleutvikling gjennom møter for og med skoleledere. Datainnsamlingen er basert på semistrukturerte intervjuer med tre skolesjefer og to rektorer. Roald (2012) og Paulsen (2019) er sentrale bidragsytere i avhandlingens teoretiske rammeverk. Funnene i oppgaven viser at rektormøter har et uforløst potensial for skoleutvikling. Responsen fra forskningsdeltakerne er at møteagendaen inneholder i all hovedsak saker knyttet til drift og at rektomøtene ikke er spesielt effektive. Det kommer også fram at skoleeiere stiller ulike krav til hvor godt forberedt rektorene skal være til rektormøtene. Videre indikerer responsen fra forskningsdeltakerne at skoleeier i dag ikke har en bevisst strategi eller plan for hvordan rektormøtene kan bidra til skoleutvikling. Med bakgrunn i dette kan skoleeier med fordel utvikle en strategi for hvordan gruppen av skoleledere kan utvikle kunnskap i og på møtene. I tillegg bør skoleeierne iverksette strategier som kan være med på å gjøre rektormøtene mer effektive (Roald, 2012). Videre kan skolesjefen i større grad løfte frem rektorene i rektormøtene gjennom medvirkning og involvering. Dette er sentrale punkter som forskningsdeltakerne gir tilbakemelding på. I tillegg kan fordeling av møtelederansvaret være en relativ enkel måte å aktivisere den enkelte rektor og møtedeltaker (Roald, 2012). Implikasjoner for ledelse er blant annet knyttet til bruk av tid i gjennomføringen av møter, prioriteringer i hvilke saker som tas med i et møte, rolleavklaring i ledelse av møter og en leders rolle i medvirkning og inkludering av ansatte i møter.