• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Utdanningsledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogisk utviklingsarbeid og demokratisk ledelsespraksis

Bakkeslett, Ina Linnea
Master thesis, Group thesis
View/Open
Master-til-innlevering.pdf (991.7Kb)
Year
2016
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-56990

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Utdanningsledelse [362]
Abstract
Denne oppgaven er et kvalitativt casestudie som ser på om man som leder kan drive et pedagogisk utviklingsarbeid ut fra en demokratisk tankegang. For å svare på problemstillingen har vi intervjuet to skoleledere og tre lærere ved en skole på Østlandet som har drevet et pedagogisk utviklingsprosjekt. Prosjektet ble sett utenfra som svært demokratisk. Lærerne hadde vært delaktige i prosessen ved valg av mål, visjoner og tema i forhold til dette arbeidet, og ledelsen hadde fungert som tilretteleggere. Vi finner at selv om dette aktuelle prosjektet på vår skole fremstår demokratisk, kommer det fram at prosessen likevel ikke har vært så demokratisk. Lærerne har vært med å velge mål og visjoner, men når det kommer til tema, viser data at denne har vært forhåndsbestemt og at hele prosessen med valg av tema bare har vært et spill for galleriet. I forhold til vår problemstilling ser vi derfor på hvordan det å lede skolen med åpne kort er viktig for å fremstå demokratisk. Vi finner også at prosjektet tar en ny vending etter tre år, og at data da viser at prosjektet blir langt mer demokratisk med ny rektor. Dette fordi den nye rektoren fremstår mer lydhør overfor sine ansattes behov og ønsker, noe som også fører til høyere trivsel. Vi skal se at rektor velger å lytte til sine lærere og legge prosjektet på is en stund slik at lærerne får jobbe med oppgaver og områder de selv velger og er motivert for. De generelle implikasjonene av studien dreier seg om muligheten man har som skoleleder å legge til rette for å være transparent, lydhør og endringsvillig for både å kunne være demokratisk og i tillegg lede et pedagogisk utviklingsarbeid.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy