Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 341-360 of 2020
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for denne masteroppgaven er elevers bruk av digitale hjelpemidler i matematikk, og hvordan utformingen av matematikkoppgavene påvirker bruken. Jeg har tatt utgangspunkt i resultatene fra TIMSS Advanced 2008, en stor ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)The duration of on-campus academic engagements is an uncertain and highly debated indicator of study input. Researchers adopt this indicator with the expectation that student teachers must invest an amount of time and ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke hva det innebærer for elever å delta i et prosjekt om Peer Gynt som var ment å legge til rette for varig læring, og hva de anerkjenner som verdifullt og relevant utbytte drøye ...
-
Dybdelæring i matematikk. En empirisk studie om dybdelæring i matematikk knyttet til Fagfornyelsen. (Master thesis / Masteroppgave, 2020)Dette er en kvalitativ studie som tar utgangspunkt i den nye læreplanen etter Fagfornyelsen, hvor dybdelæring har fått en sentral plass. I tidligere forskningslitteratur om begrepet dybdelæring finnes det lite fagspesifikke ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Utforskende undervisning og dybdelæring er fremtredende i norsk skole, både innen forskning og den nye læreplanen. Denne oppgaven omhandler en studie med formål å undersøke hvordan lærere legger til rette for dybdelæring ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke utfordrende elementer en vanlig lærebok i norskfaget inneholder for minoritetsspråklige elever. Dette er en elevgruppe som stadig er økende, og det er derfor viktig ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2018)Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)The rapid technological advancements and the digitalization in almost all areas of our lives, including education, have turned the attention of researchers to the factors that explain a person's technology acceptance. This ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne masteroppgaven undersøker muntlige tilbakemeldingspraksiser i engelsk på ungdomstrinnet, ved å analysere videoopptak av engelsktimer for å identifisere hva som karakteriserer effektiv tilbakemelding. Videodataene er ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Repeated reading has been successfully used to enhance reading fluency in L1, but little is known about how (and to what extent) this strategy impacts reading in foreign language classrooms. Our paper reports the results ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)The main objective of this study was to examine whether a Rater Identity Development (RID) program would increase interrater reliability and improve calibration of scores against benchmarks in the assessment of second/foreign ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Vocabulary experts recommend first language (L1) translation equivalents for establishing form–meaning mappings for new second language (L2) words, especially for lower proficiency learners. Empirical evidence to date ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Vårt studie kan reknast som ei forteljing om ein rektor og ei gruppe lærarar sin praksis. I forskingsarbeidet undersøker vi korleis rektor i ein vidaregåande skule utøver styring og leiing, og på korleis lærarane opplev ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien undersøker kva utvalte lærarar vektlegg i seksualitetsundervisninga i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Målet er å gje innsikt i lærararane si oppleving og tankar rundt; 1) kva for tema som blir undervist, 2) ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)Especially in the case of longitudinal evaluations, mixed-methodological approaches appear to be useful, since the studies are basically suitable for evaluating evaluation objects of a high degree of complexity, such as, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)Lehrpersonen sind häufig von psychischen oder psychosomatischen Krankheiten betroffen, die sich durch unspezifische körperliche Symptome wie Erschöpfung und Kopfschmerzen manifestieren. Erste Hinweise auf diese Problematik ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har undersøkt innholdet i eksamensoppgaver i matematikk ved tre norske grunnskolelærerutdanninger. Forskning har vist at matematikkunnskap hos lærere er viktig for god undervisningskompetanse. Resultatene fra ...