Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 1848-1867 of 2022
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Flere rapporter og studier viser at norske elever har erfaringer med rasisme på skolen (Chinga-Ramirez, 2017; Hansen & Skaar, 2021; Svendsen, 2014; Unicef, 2022; Wasvik m.fl., 2017). Rasisme er et sensitivt tema nettopp ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Ulike perspektiv på læring er en todelt studie knyttet til temaområdet ”Utdanningskvalitet og læring”. Første del er en teoristudie som søker å besvare problemstillingen Hvilke antakelser om kunnskap, læring og motivasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Tema for oppgaven er oppfatninger om skoleledelse, basert på tre rektorers fortellinger om hva de oppfatter som god skoleledelse. Oppgavens problemstilling er - Hva oppfatter skoleledere om god ledelsespraksis? De tre ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan ulike representasjoner kan virke som støtte i praktisk arbeid, og hvordan representasjoner kan knytte observasjonene med teorien i praktisk arbeid. Retningen for denne ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)På hvilken måte kan sosioøkonomisk status ses i sammenheng med elevenes prestasjoner i samfunnsfag, og kunnskap og engasjement for politikk og samfunn? Dette spørsmålet danner i hovedsak grunnlaget for fremstillingen. Ved ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This paper reports on a case study of undergraduate biology students' drawing-based modeling and how this process plays out in naturalistic dialogues. Recent research has revealed the importance of drawings, talk, and ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2022)The DigiGen project address the impact of technological transformations on the Digital Generation – of children’s and young people’s everyday lives focusing on the domains of home (family), their leisure time, education, ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2015)This study examines the effects of schools’ implementation of a new system for testing on student reading. Data on seven Norwegian primary schools were obtained through participant journals and interviews conducted throughout ...
-
(Research report / Forskningsrapport, 2022)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)I denne oppgaven belyser vi underveisvurdering i videregående skole og rektors rolle i forbindelse med slik vurdering. Problemstillingen vår er: Hvilke tiltak har rektor iverksatt for å utvikle en kultur for underveisvurdering ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven plasserer seg innenfor temaet i utdanningsledelse: Styring og ledelse av utdanning, med fokus på område ledelse av pedagogisk virksomhet. I oppgaven belyses elevvurdering i ungdomsskolen, der fokus settes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemområde/problemstilling (er) I arbeidet med denne oppgaven er det valgt en fenomenologisk tilnærming for å se på et område innenfor skolens utviklingsarbeid. Utviklingsområdet som er valg er underveisvurdering. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan fire norsklærere underviser i førskrivingsfasen. Bakgrunnen for valg av tema er at lærere har oppgitt at de bruker førskrivingsfasen og at de synes den er viktig i skriveprosessen ...
-
Undervisning i klasserommet: mellom plan og resultater : En beskrivende studie av undervisningen i matematikk i en offentlig barneskole og i en steinerskoleRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2012)En snøtung vinterdag setter jeg kursen sørover og ut mot havet. Jeg skal på skolebesøk til en barneskole på en øy. Jeg kjører ut av byen og ned mot kysten,det er en sur disig vinterdag. Solen har forlengst sluttet å varme, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk har undersøkt hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole arbeider med komplekse tema, nærmere bestemt fattigdomstematikken. For å belyse dette hadde oppgaven følgende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere forstår og jobber med kontroversielle temaer i et klasserom preget av mangfold. Interessen for denne tematikken stammer både fra erfaringer jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever et utvalg 8. klasseelever og deres lærer et konkret undervisningsopplegg i skjønnlitteratur etter overgangen fra barne- til ungdomstrinnet?». For å besvare problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)I dette masterprosjektet belyses et utvalg elevers beskrivelser av undervisning om 22. juli tematikken i samfunnsfag ved en videregående skole. Videre stiller oppgaven spørsmål til hvordan elevene knytter en slik hendelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfagslærere reflekterer omkring egen 22. juli-undervisning og et utvalg lærebokteksters fremstilling av terroren. Derfor baserer denne studien seg på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)