Abstract
Flere rapporter og studier viser at norske elever har erfaringer med rasisme på skolen (Chinga-Ramirez, 2017; Hansen & Skaar, 2021; Svendsen, 2014; Unicef, 2022; Wasvik m.fl., 2017). Rasisme er et sensitivt tema nettopp fordi det berører elevers erfaringer, men kan også være sensitivt for elever som er redde for å fremstå som ubevisste overfor andres erfaringer eller få stempel som rasist. Samfunnsfagklasserommet åpner opp for dialog om elevenes livsverden, erfaringer og følelser. Hverdagsrasisme kan derfor være en didaktisk inngang til dialog om rasisme i klasserommet. I denne studien har jeg observert elever i to samfunnsfagklasserom snakke om rasisme i Norge, og intervjuet seks elever om deres opplevelser. Denne studien bygger på en affektiv tilnærming som igjen befinner seg innenfor et sosialkonstruktivistisk grunnsyn. Blennow (2019) sin studie av samfunnsfagklasserom som emosjonelle felleskap og Ahmed (2014) sitt teoretiske perspektiv på emosjoner som relasjonelle har blitt anvendt for å undersøke elevenes beskrivelser av emosjoner og erfaringer. Med et kvalitativt forskningsdesign og metodetriangulering av observasjonsdata og intervjudata undersøker jeg problemstillingen: På hvilke måter får tidligere erfaringer fra skolen betydning for elevers opplevelse av klasseromsdialog om rasisme i Norge? I klasseromsdialogen snakket elevene om eksempler på hverdagsrasisme og rasisme som har skjedd i Norge. Samfunnsfaglærerne brukte en undervisningsressurs fra Amnesty Norge. I intervjuene beskrev elevene erfaringer med rasisme på skolen og følelser som frykt og ubehag. Elevene forteller om erfaringer med ansvarsbyrde, representasjonsbyrde og å bli stemplet som rasist i klasserommet. Elevene gir uttrykk for at tidligere erfaringer fikk betydning for deltakelse i klasseromsdialogen om rasisme i Norge. Funnene tyder også på at elevene reflekterer over hverandres følelser. Et annet hovedfunn er at læreren har en viktig rolle i klasserommet. Elevenes fortellinger peker mot at lærere må ta mer ansvar og ivareta elevenes personlige trygghet i klasserommet. Elevene ønsker også mer dialog om rasisme i klasserommet.