Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 600-619 of 2022
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Dataspill har blitt en stor del av dagens ungdomskultur, men de er egentlig ikke representert på et tilsvarende nivå i undervisning på videregående skoler i dag. Det er et stort læringspotensial i dataspill som kan utnyttes ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker "hva kjennetegner bruk av engelsk i og utenfor skolen blant videregående elever (16 og 17 år), som leser betydelig bedre på engelsk enn på norsk". Elevene ble identifisert som Outliers, basert på ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2002)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)SAMMENDRAG Som en del av Linking Instructuin and Student Experiences (LISE)-prosjektet utviklet av Kirsti Klette og ledet av førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ønsket denne masteravhandlingen å svare på forskningsspørsmålet; ...
-
(Master thesis / Hovedoppgave, 2007)”GEOFAG I FOKUS – Konstruksjon av kunnskap: Elevers ideer i geofag” en hovedfags-oppgave i realfagdidaktikk, tar opp følgende to problemstillinger: 1. Hvilken betydning har det konstruktivistiske vitenskapssyn for det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her ...
-
(Chapter / Bokkapittel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2021)Flere internasjonale studier har funnet en positiv sammenheng mellom utforskende arbeidsmåter og elevers læringsutbytte, men nesten ingen studier har tidligere undersøkt dette med utgangspunkt i representative norske data. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Samfunnskunnskap er et fag som omfatter flere spørsmål som kan være kontroversielle i undervisningen. Denne samfunnsdidaktiske masteroppgaven tar sikte på å få innsikt i samfunnskunnskapslæreres refleksjoner og erfaringer ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Oppgaven tar for seg dagens (2011) RLE-fag i et elevperspektiv. Oppgaven har til hensikt å vise hvilke holdninger dagens syvendeklassinger har til skolefaget RLE og hvordan disse holdningene kan settes i sammenheng med ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2020)Purpose: In this study, we explore students’ views and experiences in relation to education about, through, and forhuman rights, peace, and sustainability in the global north and south. We investigate what students after ...
-
(Doctoral thesis / Doktoravhandling, 2013)Climate change is not local, it is global. This means that many environmental issues related to climate change are not geographically limited and hence concern humans in more than one location. There is a growing body of ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2018)How do students who succeed with their studies go about studying? What characterizes good teaching that promotes appropriate ways to study? This article highlights these issues by describing and comparing contributions ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2017)To date, few observational studies have addressed Scandinavian school inspectors in the field, specifically how inspectors use templates to monitor the formative assessment routines of schools and local school authorities. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Hovedmålet med denne masteroppgaven har vært en evaluering av fire forskjellige lærebøker i engelsk, to fra vår tidligere læreplan, L97 og to fra inneværende læreplan, LK06, Læreplan for Kunnskapsløftet 2006, og en ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven tar for seg hvordan lærere ved videregående skoler med et høyt antall minoritetsspråklige studenter vurderer grammatikkundervisning, og i hvilke sammenhenger de underviser i grammatikk. Forskningsspørsmålene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elevene bes jobbe med grammatikk i læreverk i norsk for ungdomstrinnet. Det har over lengre tid vært en debatt knyttet til grammatikkundervisning i morsmålsfaget. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Denne artikkelen undersøker hvordan grammatikk er forklart og praktisert i to norsklærebøker for ungdomstrinnet; Kontekst 8-10 (2020) og Synopsis 8-10 (2020). Nærmere bestemt ser jeg på hvordan lærebøkene balanserer systemisk ...