Abstract
Det tverrfaglige temaet utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) har lenge hatt et normativt preg. I senere tider har en pluralistisk tilnærming til UBU vokst frem som en motvekt til den normative UBU-tradisjonen. Her mener man at elevene selv skal ta stilling til bærekraftsproblematikken uten en forutbestemt løsning, og være selvstendige politiske individer gjennom demokratiske læringsprosesser. Dette forutsetter at samfunnsfaglærere legger opp til en undervisning som styrker elevenes kompetanse til å utforske og forhandle frem egne løsninger for et mer bærekraftig samfunn. Fagfornyelsens læreplan for samfunnskunnskap uttrykker at elevene skal få handlingskompetanse til å medvirke i demokratiske prosesser og samfunnsforming. Dermed blir en av samfunnskunnskapens sentrale roller i UBU å fremme elever som innehar de kompetansene som trengs for å handle for en mer bærekraftig verden. Gjennom en case-studie på videregående skole undersøker vi hvorvidt elevproduksjon av podcast, hvor elevene drøfter sentrale spørsmål knyttet til klima og klimaendringer, kan fungere som utforskende arbeidsmåte for å fremme slik handlingskompetanse. Studiens empiri består av observasjon av gruppearbeid gjennom lydopptak, samt elevenes ferdige podcastepisoder. Disse har blitt analysert og diskutert i lys av teoretiske perspektiver, gjennom en abduktiv tilnærming. Studiens funn viser at podcastprosjektet kan legge til rette for å utvikle sentrale elementer ved elevenes handlingskompetanse, slik som evner til kollaborativt samarbeid, utforskning og kritisk refleksjon rundt løsninger på bærekraftsproblematikk, refleksjoner rundt egen handlingskompetanse, og erfaringer med autentisk politisk deltakelse. På denne måten inngår studien som et bidrag til hvordan man som samfunnsfaglærer kan legge til rette for en UBU-undervisning som både imøtekommer den pluralistiske tilnærmingen og samtidig fremmer sentrale samfunnsfaglige elementer.