Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 836-855 of 2024
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Å vurdere og karaktergradere tekster oppleves ofte som en vanskelig affære for lærere. Hver vurderer har sin egen oppfatning av teksten, og begrunner dermed positive og negative sider ved den på ulik bakgrunn. Dette kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne oppgaven har vært å se på hvordan lesestrategiundervisning foregår i arbeid med minoritetsspråklige elever med behov for særskilt norskopplæring, og hvilke refleksjoner og kunnskaper disse elevene sitter ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Som følge av norske elevers dårlige resultater i internasjonale leseundersøkelser de siste åra, har fokuset på undervisning i bruk av lesestrategier økt. Utviklingen av en bevisst bruk av lesestrategier tar tid og krever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)I samfunnsfaget blir temaet bærekraftig utvikling en stadig viktigere og mer aktuell del faget. Samtidig holder medborgerskapsbegrepet en sterk posisjon, da sentrale mål for faget er å legitimere demokratiet og fremme ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke motivasjon for lesing av skjønnlitteratur blant elever på barne- og ungdomsarbeiderlinja. Dette er et relevant tema fordi forskning og undersøkelser viser noen tydelige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne oppgaven er å undersøke validitetsbetraktninger og refleksjoner lærere har knyttet til gjennomføringen av muntlig eksamen i matematikk ved videregående skole. Problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområdet I denne studien undersøker jeg hvilken rolle tabuutfordrende ord og uttrykk spiller i ungdommers identitetsforhandlinger. Basert på empiri fra fire fokusgrupper med jenter og gutter fra Oslos vest- og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Flere internasjonale undersøkelser peker på norske elevers svake algebrakompetanse som det største problemet i norsk skolematematikk. Resultatene fra TIMSS Advanced-undersøkelsen viser at norske R2-elever presterer markant ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2021)Både norsk og internasjonal forskning viser at overgangen fra matematikkundervisning på videregående skole til universitet kan være krevende for studentene (Borge & Hole, 2017; Gueudet, 2008). Basert på en større undersøkelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Studien tar utgangspunkt i et skriveprosjekt som ble gjennomført i regi av Utdanningsetaten i forbindelse med Ibsenjubiléet i 2006. Prosjektet inkluderte syv 10. klasser ved syv forskjellige ungdomsskoler i Oslo, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Denne studien ser på et utvalg ungdommers erfaringer med hvordan sosiale medier påvirker deres identitetprosesser. Ved bruk av kvalitative forskningsintervju av seks informanter, har jeg prøvd å belyse problemstillingen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)I denne masteroppgaven har jeg studert fire norsklærere på ungdomsskolen sine forståelser og undervisning i reflekterende tekster. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: hvordan oppfatter, vurderer og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke et utvalg norsklæreres muntlige vurderingspraksis og deres refleksjoner knyttet til en bestemt vurderingssituasjon, den muntlige fremføringen. Vurderingsforskningen er ofte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)PROBLEMSTILLING Problemstillingen i arbeidet med denne oppgaven har vært følgende: Hvilke signaler opplever elever med innvandrerbakgrunn at skolens sender, særlig via samfunnsfaget, om verdien av tilknytning til opphavskultur ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ analyse som tar utgangspunkt i oppgaver fra TIMSS 2007. De norske resultatene fra TIMSS 2007 på 8. trinn viser sammenlagt ikke betydelige kjønnsforskjeller, men på enkelte ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)This article presents the results of an in-depth analysis of ten texts written by ten-year-old pupils during a religious education (RE) lesson about Jesus’ parables. The texts from the pupils’ notebooks were analysed with ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)In this article, we approach large questions regarding justice and equality in the Nordic classrooms. A substantial body of previous research emphasises the importance of student engagement in teaching and learning. Drawing ...
-
(Book / Bok / PublishedVersion; Peer reviewed, 2023)This edited book challenges the limits of current educational philosophical discourse and argues for a restored normativisation of education through a powerful notion of justice. Moving beyond conventional paradigms of how ...