Browsing Institutt for lærerutdanning og skoleforskning by Title
Now showing items 620-639 of 2024
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2022)Denne artikkelen undersøker hvordan grammatikk er forklart og praktisert i to norsklærebøker for ungdomstrinnet; Kontekst 8-10 (2020) og Synopsis 8-10 (2020). Nærmere bestemt ser jeg på hvordan lærebøkene balanserer systemisk ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2018)Worldwide, teacher educators and policy makers have called for teacher preparation that is more deeply linked to practice. Yet we know little about how such linkages are achieved within different international programs. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2017)Worldwide, teacher educators and policy makers have called for teacher preparation that is more deeply linked to practice. Yet we know little about how such linkages are achieved within different international programs. ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / AcceptedVersion; Peer reviewed, 2019)Group coaching is emerging as an approach with a strong potential for developing leadership competencies. However, there is little research on its use in the professional training of school leaders. In this study, we ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Tema for denne masteroppgaven er bruk av grubletegninger, et undervisningsverktøy som omhandler et naturfaglig fenomen og flere personer i dialog som ytrer hver sin påstand om fenomenet. Flere av påstandene tar utgangspunkt ...
-
Grunnleggende ferdigheter : en analyse av oppgavene i læreverkene i RLE for åttende trinnRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Kunnskapsløftet 06 har satt fokus på fem grunnleggende ferdigheter. De fem grunnleggende ferdighetene er det å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skiftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemområde, problemstilling og teori: Tema for denne oppgaven er grunnleggende ferdigheter, og hvordan det arbeides med dem i undervisningen på barnetrinnet. Formålet med oppgaven er å få en innsikt i og en forståelse ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Oppgaven undersøker arbeidet med grunnleggende ferdigheter på skolenivå. Å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å lese, å regne og å bruke digitale verktøy er forutsetninger for videre utvikling og læring. Grunnleggende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Coaching av skoleledere er et forholdsvis nytt fenomen i skolen, men dette ble aktualisert gjennom forskningen til Marit Aas (2013-2015) som viser til hvordan fenomenet kan bli til et kraftfullt verktøy i skolelederes ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2020)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)I denne oppgaven belyses frafall i videregående opplæring, som har vist seg å være en vedvarende negativ trend i det norske utdanningssystemet. Gjennom en kvalitativ forskningsstrategi har formålet vært å vinne kunnskap ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne masteroppgåva er å kartlegge elevar sin faktiske språkbruk, språklege og sosiale identitet og språksosiale kompetanse og undersøke om det er samanheng mellom valet av talemålsvarietet og dei sosiale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Tradisjonelt har lærere med minoritetsbakgrunn inntatt roller som morsmålslærere og tospråklige faglærere. Det har skjedd en utvikling de siste årene, hvor de har inntatt roller som faglærere i skolen, for eksempel som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven undersøker hvordan elever velger kilder i samfunnsfag. Med kildekritikk og kritisk tenkning som viktige fokusområder i nåværende og preliminære læreplaner, er studiens hensikt å få innsikt i elevenes valg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Å være rektor er en sammensatt rolle og jobb. Rektor skal ivareta elevers, foreldres og ansattes juridiske rettigheter, styre økonomien, og lede skolens administrasjon. Samtidig skal arbeidet balanseres mot elevens og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Vår oppgave undersøker hvordan en skoleledelse som benytter FUL, forbedring av undervis-ning og læring, som verktøy i sin ledelsespraksis sammen med lærerne kan utvikle skolen til en lærende organisasjon. I arbeidet med ...
-
(Journal article / Tidsskriftartikkel / PublishedVersion; Peer reviewed, 2019)Lesing av skjønnlitteratur er en sentral del av norskfaget. Med innføringen av K06 ble listene over verk og forfatterskap fjernet fra norskplanen, og valg av tekster ble med dette opp til den enkelte lærer – et prinsipp ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke klasseromspraksiser knyttet til Henrik Ibsens tekster. Med fagfornyelsen i full anmarsj er bruken av eldre litteratur i klasserommet og kanon i skolen på ny et samtaletema. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Hva kan rektor gjøre for å få bukt med mobbing? Hvilke tiltak virker og hva er viktigst å fokusere på. Det er stor forskjell mellom skoler, men hva gjøres på de skolene som ser ut til å lykkes? Problemstillingen vår ...