Abstract
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av gruppeveiledning kan bidra til profesjonsutvikling på skolen. Vårt empiriske grunnlag består av sju semistrukturerte intervjuer som inkluderer lærere, veiledere og ledere som har lang erfaring med gruppeveiledning på egne skoler. Studiens teoretiske forankring er bygget opp rundt teori om gruppeveiledning og ledelse sett i lys av sosial læringsteori. Teorien tar utgangspunkt i gruppeveiledning knyttet til refleksjons- og mesterlæretradisjonen med fokus på relasjonelle aspekter, og ledelse knyttet til distribusjon og tillit. På begge skoler finner vi at lederne legger til rette for systematisk gjennomføring av gruppeveiledning, og involverer lærere og veiledere i prosessen. Våre funn viser at en ledelse som er basert på tillit og medvirkning har gode vilkår for kompetanse- og profesjonsutvikling gjennom gruppeveiledning som metode. Oppnevnte veiledere som er en del av lærerstaben har vist seg å ha en sentral rolle i skolens utviklingsarbeid med gruppeveiledning. Noen viktige forutsetninger for å lykkes med arbeidet er at det blir satt av nok tid og ressurser, at rammene for veiledningsprosessen er tydelige og at lærerne får jobbe med de problemstillingene de selv opplever et behov for. Veiledningsmodellens fleksibilitet og rom for individuelle målsetninger og autonomi er også viktige suksesskriterier. Når disse vilkårene er tilstede viser våre funn at lærerne har gode forutsetninger for kompetanseutvikling, og at arbeidet kan legge grunnlag for et profesjonsfellesskap med en kultur preget av åpenhet og deling, slik at profesjonsutvikling kan bli en del utøvernes daglige praksis. Gjennom studien ble vi bevisstgjorte på noen utfordringer knyttet til gruppeveiledningens langsiktige utviklingsperspektiv. Studien impliserer videre forskning på veilederrollen i lys av distribuert ledelse og nye profesjonsroller i skolen. En annen implikasjon er å forske på spenningsforholdet mellom myndighetenes føringer og skoleutvikling innenfra, slik som gruppeveiledning som metode er skapt for.