Abstract
Coaching av skoleledere er et forholdsvis nytt fenomen i skolen, men dette ble aktualisert gjennom forskningen til Marit Aas (2013-2015) som viser til hvordan fenomenet kan bli til et kraftfullt verktøy i skolelederes læring.
Masteroppgaven omhandler en case-studie av skoleledere, som har erfart gruppecoaching gjennom rektorutdanningskurs, for å vurdere suksessen ved bruk av gruppecoaching som et ledelsesverktøy i egen skolelederpraksis etter endt studium.
Skoleledere møtes av store forventninger om å legge til rette for gode arenaer for utviklingsarbeid og refleksjon i egen organisasjon, og de har en handlingsplikt og gis et handlingsrom. Jeg ønsker med denne studien å kartlegge hvordan gruppecoaching kan fungere som et verktøy for utvikling av skoleledelse.
I studiet, som er basert på kvalitativ metode, undersøker jeg hvordan gruppecoaching kan bidra til å utvikle skolelederens utøvelse av ledelse, og hvilke utfordringer og/eller hindringer de erfarer ved å bruke dette verktøyet i personlig utvikling og samarbeid i ledergruppe og med de ansatte.
Datainnsamlingen er gjennomført ved hjelp av semistrukturerte intervjuer av utvalgte informanter i organisasjonen. Det er to skoleledere, en rektor og en assisterende rektor, som begge har gått på ledelseskurs om gruppecoaching arrangert i regi av Utdanningsetaten og UDIR i Oslo kommune og to lærere.
Det teoretiske rammeverket for studien er tredelt. Jeg tar utgangspunkt i Vygotsky (1996) sin teori om «den proksimale utviklingssone», eller sonen for den nærmeste utvikling, som beskriver betydningen av å nå sitt fulle utviklingspotensial ved hjelp av en annen. Videre vil jeg se på teorier knyttet til coaching og veiledning: selvbestemmelsesteorien til Deci og Ryan; selvrealiseringsteorien til Abraham Maslow og til slutt GROW-modellen av John Whitmore, 2011 om resultatskapende kommunikasjon gjennom coaching.
Casestudien er basert på et prosjekt i organisasjonen som anses å ha lykkes i bruken av gruppecoaching hos skoleledere, og det vektlegges hva som har fungert ved gjennomføring av coaching i praksis.